Електронні сервіси в системі охорони здоров’я

22 липня 2021 о 16:51
988

Реальні дані щодо стану медичної сфери в Україні вперше з’явилися після створення електронної системи охорони здоров’я. Вона відіграє ключову роль у процесах трансформації. Завдяки електронним даним процеси в медицині стали відкритішими та прозорішими. Про це під час ранкового брифінгу НСЗУ 22 липня 2021 р. розповів Дмитро Черниш, директор Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров’я НСЗУ.

Він зазначив, що електронна система охорони здоров’я — це не лише про збір даних і аналітику. Насамперед цифрова трансформація поліпшує доступ до медичної допомоги для пацієнтів.

Зручність для пацієнта

У першу чергу вона спрямована на зручність для пацієнта як користувача медичної системи. Електронні сервіси, які зараз впроваджуються, роблять життя хворих простішим. Їх переваги над паперовими довідками в зрозумілих алгоритмах, однакових правилах, а також у посиленні рівня приватності.

Мова йде про електронну медичну картку пацієнта, яка наповнюється електронними медичними записами, зокрема і про вакцинацію, електронними направленнями та рецептами, а також про такі сервіси, як «ковідні» сертифікати, електронні медичні висновки про народження дитини та про тимчасову непрацездатність.

Цими сервісами можна скористатися, якщо дані внесено коректно та в повному обсязі в електронну медичну картку.

«Ковідний» сертифікат

Один із найактуальніших електронних інструментів — це «ковідний» сертифікат. Наразі всі, хто раніше виявив бажання, може взяти участь у бета-тестуванні формування сертифікату в мобільному застосунку «Дія». Період бета-тестування вже завершується та зовсім скоро всі користувачі зможуть сформувати «ковідний» сертифікат для себе.

Надалі сертифікат можна буде отримати і у лікаря, з яким підписано декларацію. Формування «ковідного» сертифікату відбувається на основі даних, які внесені лікарем для пацієнта в електронну медичну картку. Тому дуже важливо, щоб лікар не забував вводити коректну та повну інформацію.

«Ковідний» сертифікат може бути сформований у разі наявності інформації про те, що людина:

  • або отримала необхідну кількість доз вакцини від коронавірусу,
  • або має клінічні показання, оскільки перехворіла на COVID-19,
  • або ж має негативний результат тесту, проведеного методом полімеразної ланцюгової реакції.

«Ковідний» сертифікат буде використовуватися як всередині країни (наприклад для відвідування масових заходів), так і для закордонних подорожей. Втім для цього необхідно дочекатися взаємовизнання сертифікатів між Україною та іншими державами, Уряд наразі активно над цим працює.

Міжнародне свідоцтво про вакцинацію

Інший актуальний документ — це міжнародне свідоцтво про вакцинацію. Його можуть отримати ті, хто пройшов повний курс вакцинації від COVID-19. Він теж може бути використаний для подорожей за кордон. Такий документ можна отримати лише в паперовій формі у сімейного лікаря чи в будь-якому медичному закладі, підключеному до електронної системи охорони здоров’я. Зазначений документ уже ратифікований Україною та міжнародним співтовариством.

Електронний лікарняний

В Україні триває перехід на новітній процес формування електронного листка непрацездатності. Пацієнт, який має скарги на самопочуття, як і раніше, приходить на прийом до лікаря. Лікар при цьому фіксує в електронній медичній картці пацієнта інформацію про результат візиту та на основі цих даних створює електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Тобто фіксує, що пацієнт у цей момент хворіє і не може виконувати свою роботу.

Медичний висновок про тимчасову непрацездатність — це електронний документ. Він формується автоматично на основі електронних медичних записів. При цьому документ не містить інформації про попередні або встановлені діагнози, про призначене лікування чи будь-яку іншу медичну інформацію. У ньому лише засвідчено факт періоду непрацездатності та зазначено адміністративну інформацію. Лікар підписує цей документ своїм електронним підписом. Після цього документ автоматично відправляється в електронний реєстр листків непрацездатності Пенсійного фонду. Пацієнту не потрібно нікуди носити паперові бланки і збирати на них підписи. У разі якщо особа має право на грошове відшкодування за період, коли є непрацездатною, дані про неї теж автоматично передаються для здійснення відповідних нарахувань.

єМалятко

Ще один сервіс, який уже працює і спрощує життя батькам новонародженого, це єМалятко. Після народження дитини батьки в пологовому отримують медичний висновок про народження. Це електронний документ, що підтверджує народження дитини і містить відповідну інформацію.

Медичний висновок про народження є ключем до сервісу єМалятко. Завдяки цьому сервісу онлайн можна здійснити державну реєстрацію народження дитини; присвоєння податкового номера; призначення допомоги при народженні; реєстрацію місця проживання дитини чи внести відомості про дитину до Реєстру пацієнтів та ін.

Доступні ліки

Уже не перший рік в Україні також діє електронний рецепт на «Доступні ліки». Він дозволяє отримувати безоплатно або з незначною доплатою лікарські засоби пацієнтам із серцево-судинними захворюваннями, цукровим діабетом ІІ типу та бронхіальною астмою. Такий рецепт пацієнт може отримати по телефону, якщо уже має встановлений діагноз і призначену схему лікування. А одержати ліки за е-рецептом можна у будь-якій аптеці, яка має договір про реімбурсацію, тобто відшкодування вартості ліків, з Національною службою здоров’я.

Так само обрати будь-який зручний медзаклад, незалежно від місця проживання чи реєстрації, дозволяє електронне направлення. Його виписує лікар, з яким підписано декларацію, або інший спеціаліст. Завдяки електронному направленню НСЗУ бачить, куди звертається пацієнт за медичною послугою та перераховує туди оплату за пацієнта.

Електронний кабінет пацієнта

Зараз НСЗУ працює над ще одним мегаважливим проєктом — електронним кабінетом пацієнта. Він дозволить хворому подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, де збережені його електронні рецепти та направлення.

За словами Д. Черниша, усі ці сервіси уже покращують доступ пацієнта до медичних послуг, пришвидшують обмін інформацією між державними установами та вилучають з обігу зайві паперові документи. Крім того, економлять час на зборі печаток та чергах за цими печатками. І роблять медичну систему більш орієнтованою на потреби пацієнта.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами facebook.com/nszu.ukr