Зміни мікробіому та депресія: чи існує асоціація?

9 листопада 2021 о 11:41

Актуальність

Починаючи з 2000-х років, після прогресу в секвенуванні ДНК/РНК, була визнана участь кишечного мікробіому в патофізіології психічних захворювань [1]. Попередні доклінічні дослідження повідомляли, що трансплантація фекальної мікробіоти від осіб з психічними розладами призводила до поведінкових порушень у мишей [2]. Ці дані вказують на те, що психічні розлади можуть мати асоціацію з кишечним мікробіомом, але дані, які б чітко охарактеризували ці зміни, відсутні.

Проведено метааналіз досліджень мікробіому кишечнику у дорослих осіб з такими психічними порушеннями, як великий депресивний розлад, біполярний розлад, психоз, шизофренія, тривожні розлади, обсесивно-компульсивний розлад, розлади харчування (нервова анорексія та нервова булімія), розлади аутистичного спектру, синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ) і посттравматичний стресовий розлад, метою якого було оцінити специфічність змін мікробіому кишечнику при цих станах та визначити можливі біомаркери цих захворювань [3].

Методи

Для пошуку даних проаналізовані такі бази, як Cochrane Library, PubMed, Embase та PsycINFO, включно по 27 січня 2021 р. Критерії відбору включали дослідження, які мали схему «випадок-контроль», проводили аналіз мікробіоти кишечнику та повідомляли про різноманітність або кількість її складу, вибірку пацієнтів, представлену дорослими особами віком 18–35 років із психіатричних лікарень.

Загалом критеріям включення відповідали 34 дослідження випадок-контроль, що вивчали склад кишкової мікробіоти у дорослих пацієнтів з великим депресивним розладом, біполярним розладом, психозом, шизофренією, нервовою анорексією, тривожним розладом, обсесивно-компульсивним розладом, посттравматичним розладом.

В якості основної кінцевої точки обрано альфа- та бета-різноманітність мікробіоти та відносну кількість кишкової мікробіоти. Дослідники розраховували стандартизовану середню різницю (SMD) для альфа-різноманіття.

Результати

Загалом у метааналіз включені дані 34 досліджень (n=2948), в яких учасників рандомізовано на дві групи. 1-ша група налічувала 1519 пацієнтів із психічними захворюваннями, 2-га група — 1429 осіб без психічних захворювань (група контролю).

Результати метааналізу виявили достовірне зниження бактеріальної різноманітності у пацієнтів із психіатричними захворюваннями (середня відмінність, −0,26; 95% довірчий інтервал (ДІ) −0,47‑−0,06; Chao1 SMD=−0,5; 95% ДІ, −0,79‑−0,21). Однак при аналізі окремих нозологій зміни зберігалися лише у пацієнтів із біполярним розладом.

Відмінності в бета-різноманітності були статистично значущими і довше зберігалися лише у пацієнтів із великим депресивним розладом, психозом та шизофренією.

У дослідженні також виявлено специфічні зміни деяких психіатричних нозологій. Так, відзначено достовірне зниження рівня Faecalibacterium та Coprococcus та підвищення рівня Eggerthella у пацієнтів з великим депресивним розладом, біполярним розладом, шизофренією та тривожним розладом. Такий склад мікробіоти свідчить на користь зменшення числа бактерій із протизапальними властивостями та збільшення числа бактерій із прозапальними властивостями.

Висновок

Результати цього систематичного огляду та метааналізу даних виявили, що у осіб з психічними захворюваннями наявні порушення мікробіому кишечнику, зокрема зміна складу мікробіому з переважанням бактерій з прозапальними властивостями.

Нагадуємо, що результати нещодавнього дослідження продемонстрували асоціацію між певними харчовими звичками та змінами мікробіому кишечнику.

Список використаної літератури:

1. Bested A.C., Logan A.C., Selhub E.M. (2013) Intestinal microbiota, probiotics and mental health: from Metchnikoff to modern advances: part I: autointoxication revisited. Gut Pathog.; 5(1): 5. doi:10.1186/1757-4749-5-5.
  2. Zhu F., Guo R., Wang W. et al. (2020) Transplantation of microbiota from drug-free patients with schizophrenia causes schizophrenia-like abnormal behaviors and dysregulated kynurenine metabolism in mice. Mol. Psychiatry; 25(11): 2905–2918. doi:10.1038/s41380-019-0475-4.
  3. Nikolova V.L., Hall M.R.B., Hall L.J. et al. (2021) Perturbations in Gut Microbiota Composition in Psychiatric Disorders: A Review and Meta-analysis. JAMA Psychiatry. Published online September 15. doi:10.1001/jamapsychiatry.2021.2573.

Анна Хиць