Реформа екстреної медичної допомоги: на Полтавщині вже почалися зміни

15 лютого 2019 о 14:30
876

На Полтавщині ефективно запроваджують реформу екстреної медицини. Про це повідомляють у прес-службі Обласної державної адміністрації (ОДА) і наголошують, що завдяки підтримці керівництва області модернізували станцію екстреної медичної допомоги (ЕМД) та впроваджують у дію зміни, прийняті Урядом. Пілотний проект стартував цього року.

Загалом на реалізацію проекту в країні виділили 922,5 млн грн. з Державного бюджету.

Полтавська ОДА активно впроваджує зміни та постійно моніторує ефективність роботи реформи. Закупають сучасний транспорт і обладнання. У планах реформи — підвищити зарплату медикам, які пройдуть за новою програмою підготовку інструкторів, і покращити роботу диспетчерів.

«Ми приділяємо значну увагу сфері медицини. Це життя та здоров’я людей. Спільно з департаментами, представниками галузі постійно шукаємо шляхи вирішення проблем. Не менш важлива роль у запровадженні реформи — розуміння її громадою. Наше завдання — забезпечити максимально ефективне запровадження реформи. Завдання ж пацієнтів — відповідально ставитися до власного здоров’я», — розповідає голова Полтавської ОДА Валерій Головко.

З його ініціативи минулого року закінчили реконструкцію станції ЕМД. Тут провели капітальний ремонт приміщень та оснастили станцію усім необхідним обладнанням.

«На сьогодні станція ЕМД функціонує у повному обсязі. Для нас збудували нові корпуси. Облаштували зони відпочинку для персоналу, який залишається на нічну зміну. За кошти обласного бюджету створили спеціальні зали, де можна проводити підвищення кваліфікації фахівців. Закуповують транспортні засоби та необхідне обладнання. Крім того, створили конференц-зали, обладнані мультимедійною технікою. Оскільки у нас на меті впровадження телемедицини, то таке оснащення є невід’ємним у реалізації планів, щодо віддаленого діагностування», — розповідає заступник головного лікаря станції ЕМД Лариса Мирошниченко.

Екстрена та невідкладна допомога відтепер — дві різні речі

Швидку медичну допомогу розділять на екстрену та невідкладну. Перша — необхідна при терміновій госпіталізації, а друга — при загостренні хронічної хвороби, високій температурі тіла чи високому артеріальному тиску.

Коли викликати екстрену

Таким чином, бригаду екстреної допомоги потрібно викликати, якщо наявні:

  • серйозні травми (поранення, переломи, опіки, тяжкі забої, травми голови);
  • раптовий больовий синдром, судоми;
  • головний біль, що супроводжується запамороченням і нудотою;
  • гострий біль у черевній порожнині та поперековому відділі;
  • зовнішня кровотеча, блювання кров’ю;
  • втрата свідомості;
  • раптовий розлад дихання;
  • порушення мови, слабкість у кінцівках;
  • гіпо- та гіперглікемічна кома;
  • гіпертермічний синдром;
  • ознаки гострого отруєння;
  • анафілактичний шок (у тому числі спричинений укусами змій і тварин);
  • тепловий удар або переохолодження;
  • асфіксія всіх видів (утоплення, потрапляння сторонніх тіл у дихальні шляхи, задуха);
  • гострі психічні розлади (поведінка, небезпечна для життя хворого й оточуючих);
  • передчасні пологи, викидень, кровотеча.

Коли викликати невідкладну

Бригада невідкладної допомоги приїжджає, коли наявна загроза для здоров’я, а не для життя. Викликати цю бригаду можна, якщо наявні:

  • головний біль на тлі мігрені, підвищення температури тіла, зміна артеріального тиску;
  • біль у грудній клітці, пов’язаний із рухом і диханням;
  • больовий синдром у суглобах, хребті (невралгія, радикуліт, після зазнаної травми, операції, у хворих онкологічного профілю);
  • біль у животі, на тлі встановленого діагнозу «хронічний гастрит», «виразка дванадцятипалої кишки»;
  • біль у вухах, горлі, м’язах при підвищенні температури тіла.

Бригада невідкладної допомоги може приїжджати протягом години, а екстрена — за 10 хв після виклику

Викликати медичну допомогу можна безкоштовно та цілодобово через єдиний номер 103. Дзвінки приймають незалежно від місця реєстрації та проживання. Роблять це диспетчери Станції екстреної допомоги. Вони визначають, якої допомоги потребує пацієнт. Згідно з планами Міністерства охорони здоров’я України, диспетчери повинні швидко приймати рішення, а також консультувати присутніх біля хворого чи потерпілого про надання першої допомоги до прибуття бригади.

Старший лікар другої зміни Людмила Тернова розповідає, що раніше існувала проблема щодо викликів карет швидкої допомоги не за призначенням. Люди, аби не йти на прийом до лікаря, викликали бригаду швидкої, щоб їх обстежили: «Варто пам’ятати, що від того, наскільки швидко приїде карета швидкої, залежить життя людей. Тому завдяки запровадженим реформам включили ряд правил, яких кожен свідомий громадянин повинен дотримуватися. Диспетчери працюють постійно. Тому навіть якщо виникає спірне питання, завжди можна проконсультуватися з ними. Від того, наскільки чітко ви повідомите про проблему, симптоми, які спостерігаєте, залежить коректне отримання консультації. За необхідності буде направлена карета швидкої».

Працюватиме система «Централь 103»

Усі диспетчерські служби планують приєднати до єдиної електронної системи «Централь 103». З’явиться можливість автоматично підбирати бригади, які перебувають найближче до потрібної адреси. Нова система зможе скоротити обробку виклику від 3–5 хв до однієї.

На сьогодні в області є кілька станцій, де працюють диспетчери швидкої допомоги. Проте вже до кінця року планують приймати усі виклики з області у станцію ЕМД.

Кожне диспетчерське місце обладнали комп’ютерною технікою, яка автоматично розподіляє виклики та маршрути. На загальному екрані зображена карта з машинами, які розташовані до пацієнта найближче. В усі машини швидкої допомоги встановили системи GPS. За ними стежать диспетчери і таким чином визначають найкоротший маршрут до місця виклику.

Медичні працівники, які потенційно виїздять на виклики, мають планшети. На них приходять сповіщення із характеристикою пацієнта, адресою місцезнаходження. У цих авто також є найнеобхідніше обладнання: сумка-укладка для невідкладної допомоги, пульсоксиметр, електрокардіограф, ноші на колесах, дефібрилятор-монітор.

До новацій реформи можна віднести і запровадження телемедицини

Телемедицина — використання комп’ютерних і телекомунікаційних технологій для обміну медичною інформацією. Вона дасть можливість отримати консультації від вузькопрофільних спеціалістів навіть у найвіддаленіших населених пунктах області.

«Бувають різні життєві ситуації. Наприклад, неможливо транспортувати пацієнта, а він потребує оперативного втручання. Для таких випадків і створювалася телемедицина. Завдяки сучасним технологіям карета швидкої допомоги, оснащена необхідним обладнанням, може передати знімки ЕКГ у станцію ЕМД. Тут фаховий лікар переглядає знімки і може дистанційно керувати процесом. Це сучасні системи діагностування та лікування, які, я переконаний, врятують не одне людське життя», — говорить начальник відділу мобілізації роботи та медицини катастроф департаменту охорони здоров’я Полтавської ОДА Володимир Мохначов.

Нагадуємо, як надається швидка допомога в Україні.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.adm-pl.gov.ua