Кожний пацієнт може реалізувати своє право на доступність медичних послуг у галузі охорони здоров’я

6 лютого 2019 о 16:12
1101

Медична допомога кожному

Доступність та якість медичної допомоги — це  основні показники, які визначають ефективність системи охорони здоров’я у будь-якій країні світу і рівень цивілізованості цієї країни. Йдеться про можливість кожного громадянина звернутися за медичною допомогою і отримати необхідне лікування незалежно від фінансової спроможності, місця проживання чи часу звернення. Розповідаємо, що це означає на практиці і як працює в Україні.

Як змінюється доступ до медичних послуг в Україні

Варто зауважити, що упродовж багатьох років незалежності України система охорони здоров’я працювала за радянськими принципами, коли головними були заклади охорони здоров’я і фінансування ліжко-місць, а не інтереси пацієнта, питання здоров’я і раціонального витрачання бюджетних коштів. Такі показники оцінки системи охорони здоров’я, як якість і доступність медичної допомоги, фактично ігнорувалися.

Трансформація системи охорони здоров’я

Велика трансформація системи охорони здоров’я, яку зараз впроваджує команда Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України, передбачає доступність якісних медичних послуг для всіх громадян. Однаково якісні послуги мають бути доступні на всіх рівнях медичної допомоги: як у свого сімейного лікаря, так і у вузькопрофільного спеціаліста, при лікуванні у стаціонарі, при оперативних втручаннях, під час надання екстреної допомоги, при проходженні реабілітації чи отриманні паліативної допомоги.

Минулого року системні зміни розпочалися на рівні первинної медичної допомоги — найбільшої за покриттям і першої для контакту пацієнта з лікарем. Первинна ланка — це терапевти, сімейні лікарі і педіатри, а також члени їхніх команд: медсестри, фельдшери, інший персонал.

Українці отримали можливість вибирати свого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра, незалежно від місця реєстрації, а заклади — отримувати фінансування за новою моделлю від Національної служби здоров’я України (НСЗУ) за кожного пацієнта, який підписав декларацію з лікарем медзакладу.

Результати обрання сімейного лікаря

  • 25 млн українців (більше половини громадян) мають свого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра, гарантовано і насправді безоплатно отримують медичні послуги і базові дослідження. 76,6% українців задоволені лікарем, якого вибрали, свідчать результати дослідження Соціологічної групи «Рейтинг», проведеного у жовтні 2018 р.
  • Ефективні комунальні заклади первинної медичної отримали оплати від НСЗУ до двох разів більше, ніж це було за старої моделі фінансування. Лише у грудні минулого року НСЗУ оплатила медзакладам за договорами 923 млн грн. за надані пацієнтам послуги первинної допомоги.
  • Лікарі і медсестри отримують високі зарплати — за умови, що керівник закладу відповідним чином виставляє пріоритети, адже тепер рівень зарплат медиків визначається колективом закладу, згідно з колективним договором. Докладніше читайте, як збільшилися зарплати медиків у різних медичних закладах.

Трансформація системи продовжиться і надалі

Слід наголосити, що з липня цього року запрацює програма «Безкоштовна діагностика». За направленням вашого сімейного лікаря ви зможете проходити декілька видів рентгенів, ультразвукове дослідження, мамографію, ехокардіографію серця, аналізи та інші діагностичні дослідження в будь-якому медзакладі за вашим вибором, який бере участь у програмі. Оплачуватиме послуги в програмі НСЗУ. Для пацієнтів це означає, що не потрібно буде приносити шприци, рукавички, вату та плівку для рентгена — НСЗУ покриє вартість послуг у програмі.

Гарантований пакет медичних послуг

Зокрема, у 2019 р. МОЗ України презентує перший в історії України гарантований пакет медичних послуг, який прийде на заміну псевдобезкоштовній медицині.

Гарантований пакет — це чіткий набір послуг первинної, спеціалізованої амбулаторної, стаціонарної допомоги, а також екстрена, паліативна та реабілітаційна допомога — базовий набір життєво необхідних послуг, які затверджуватиме восени 2019 р. Верховна Рада.

Змінюватимуться і підходи в екстреній допомозі: пацієнти отримуватимуть більш швидку та якісну допомогу. Зокрема, найближчим часом протоколи надання екстреної медичної допомоги буде приведено у відповідність з найкращими світовими практиками врятування життя. Водночас слід пам’ятати,  що функція екстреної допомоги — швидко врятувати життя, а не підвезти пацієнта до лікарні.

Системні зміни у роботі швидкої розпочнуться вже цього року у Донецькій, Одеській, Тернопільській, Полтавській, Вінницькій областях та Києві.

МОЗ України наголошує, що центри екстреної медичної допомоги у цих областях отримають новий транспорт з усім необхідним обладнанням, працівники швидкої пройдуть навчання і опанують сучасні техніки порятунку життя, буде обладнано навчально-тренінгові центри для організації такого навчання, передбачено підвищення заробітних плат для тих працівників екстреної медичної допомоги, які пройдуть навчання і підвищать свою кваліфікацію.

Крім того, в усіх регіонах України протягом 2019 р. мають з’явитися об’єднані диспетчерські служби. Завдяки цьому диспетчери екстреної допомоги менше часу витрачатимуть на обробку викликів, а до пацієнта негайно виїжджатиме та машина, яка знаходиться найближче до адреси виклику.

Розбудова мережі кардіоцентрів

Так само триває розбудова мережі кардіоцентрів, які готові у будь-який час дня і ночі надавати екстрену допомогу людям з серцево-судинними захворюваннями. Нині в Україні 34 таких центри, ще 6 відділень працюють не в цілодобовому режимі. У кожному із цих медзакладів абсолютно всі пацієнти з гострим інфарктом міокарда із елевацією сегмента ST (коли від оперативного втручання і встановлення стенту залежить життя людини) отримують стент-систему безоплатно. Повністю потребу в стентах для пацієнтів, які потребують негайного стентування, держава покриває вперше за всю історію незалежної України.

Фінансова доступність медичної допомоги

Важливою складовою доступності медичної допомоги є сума коштів, які потрібно витратити на ліки. Дослідження показують, що фінансовий фактор все менше впливає на рішення українців звернутися за медичною допомогою. Так, 76% українців у 2018 р. не відмовлялися від звернення до лікаря через відсутність коштів. Для порівняння, у 2017 р. цей показник становив 70%, а у 2016 р. — 58%. Про це свідчать дані дослідження «Індекс Здоров’я. Україна».

Причина такого поліпшення — це підвищення доступності та якості медичної допомоги, зокрема робота програм МОЗ України, за якими пацієнти отримують ліки безоплатно чи з незначною доплатою:

  • ліки на стаціонарному лікуванні від розповсюджених хвороб — для пацієнтів безоплатні, закуповують лікарні за Національним переліком основних лікарських засобів. До нього увійшли 427 безпечних та реально ефективних діючих речовин (понад тисяча ліків від різних виробників) від розповсюджених хвороб, які завдають найбільшої шкоди здоров’ю людей. Цього року всі лікарні першою чергою мають закуповувати лікарські засоби з Національного переліку основних лікарських засобів. Докладно про безоплатні препарати в лікарнях і про те, як перевірити їх наявність;
  • ліки від тяжких та рідкісних захворювань — для пацієнтів безоплатні, закуповуються за кошти Державного бюджету за програмами державних закупівель через міжнародні організації. Це ліки від тяжких захворювань, що потребують тривалого та/або дороговартісного лікування (онкології у дітей та дорослих, туберкульозу, вірусних гепатитів В та С, ВІЛ/СНІДу та ін.), препарати для лікування рідкісних захворювань (гемофілії типу А або В або хвороби Віллебранда, бульозного епідермолізу, ювенільного ревматоїдного артриту, легеневої артеріальної гіпертензії, імунодефіцитних станів тощо);
  • ліки від серцево-судинних захворювань, діабету 2-го типу і бронхіальної астми — для пацієнтів безоплатні або з незначною доплатою, відшкодовуються за програмою «Доступні ліки». Нині це 258 препаратів (з них 64 — безоплатно), які можна обміняти на рецепт лікаря в кожній третій аптеці України (на кінець 2018 р. у програмі брала участь 7501 аптека). Програма «Доступні ліки» працює з квітня 2017 р. За цей час пацієнти отримали ліки за понад 32 млн рецептами на суму понад 1,6 млрд грн.;
  • завдяки електронному реєстру пацієнтів, що потребують інсулінотерапії, тепер можна ефективно контролювати кількість облікових пацієнтів і грамотно планувати потребу, щоб необхідні ліки отримував кожен пацієнт.

Відчутне поліпшення ситуації

Майже чверть українців відкладають лікування через нестачу коштів. Це — великий виклик для держави і стимул для МОЗ України продовжувати і робити більш масштабними програми, які вже дозволили сотням тисяч українців безперервно і вчасно лікуватися.

Доступність медицини для різних груп населення

Медицина у селах

Доступність і якість медичної допомоги у сільській місцевості є одним із основних викликів сьогодення. За погодженням МОЗ України Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства розпочало будівництво нових амбулаторій у сільській місцевості, аби створити спроможну мережу надання первинної медичної допомоги. Навіть якщо у вашому населеному пункті не буде кабінету лікаря чи амбулаторії, то вони будуть розташовані таким чином, що лікар за необхідності зможе швидко приїхати до пацієнта. Саме для таких випадків передбачено, що лікарі матимуть службовий транспорт.

Щоб зробити медичну допомогу для людей у віддалених районах більш доступною, уже зараз на Полтавщині працюють «амбулаторії на колесах» — 7 пересувних медичних амбулаторій «Комплексні медичні послуги». Бригада лікарів щотижня відвідує кілька сіл і селищ, мешканці яких неподалік від домівки можуть безоплатно виміряти артеріальний тиск, зняти електрокардіограму або здати аналізи (загальний аналіз крові, визначення рівня глюкози, ризиків утворення тромбів, біохімічний аналіз крові), пройти ультразвукове дослідження. Автомобілі закупили в рамках реалізації спільного проекту Світового банку та МОЗ України «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» на Полтавщині.

Крім того, в Харківській, Дніпропетровській, Кіровоградській, Полтавській та Рівненській областях у 2019 р. розпочнуть впроваджувати телемедичні технології у тестовому режимі. Це НЕ означає, що пацієнтів лікуватимуть скайпом. Навпаки — ці засоби допоможуть фельдшерам чи лікарям у селах оперативно проконсультуватися, наприклад, з вузьким спеціалістом, передати електрокардіограму і миттєво отримати відповідь. Це дуже важливо, коли відстань є критичним чинником.

Охорона здоров’я: підлітки потребують особливої уваги

Підлітки (з 10 до 18 років) потребують особливої уваги, що відрізняється від уваги до менших дітей і дорослих, адже вони проходять критичний перехідний період життя. Це період, у якому закладаються основи для здорового життя у зрілому віці. Саме тому МОЗ України ініціювало зміни у нормативних документах, щоб в охороні здоров’я нарешті з’явився термін «підліток» і були чітко окреслені права кожного підлітка на медичне обслуговування, таємницю та інші не менш важливі та властиві для цього віку аспекти. Так, неповнолітні зможуть укладати правочини щодо реалізації права на охорону здоров’я (зокрема самостійно обирати лікарів, що надають первинну допомогу, і підписувати з ними декларації), самостійно звертатися за наданням медичних послуг, у тому числі до приватних клінік, а з 16 років матимуть право на таємницю про стан свого здоров’я: батьки матимуть право на доступ до медичної інформації лише за згодою підлітків.

Наразі проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації прав підлітків у сфері охорони здоров’я» пройшов громадське обговорення і знаходиться на погодженні центральних органів виконавчої влади.

Перехід від будинків дитини до підтримки сімей

МОЗ України спільно з іншими міністерствами працює над питанням деінституалізації і сподівається досягти таких умов, щоб діти росли у сім’ях, а потреба у будинках дитини зникла до 2020 р.

Планується також, що до 2020 р. будинки дитини будуть працювати у звичному режимі, а паралельно проводитиметься необхідна підготовка, щоб усіх дітей, від яких відмовилися батьки, влаштувати у сім’ї. З 2020 р. дітей не влаштовуватимуть до будинків дитини, а держава і громада будуть здійснювати всі заходи, щоб зберегти можливість проживання та виховання дитини з рідними батьками, а також допомагати їм у складних життєвих обставинах. У виключному випадку діти будуть направлені до патронатної або прийомної сім’ї чи сімейного будинку дитини.

Діти зможуть жити у будинках дитини до 2023 р. До 2023 р. на місці дитячих будинків будуть організовані паліативно-реабілітаційні центри. Ці центри надаватимуть допомогу усім дітям в громаді, незалежно від їхнього соціального статусу та віку.

Де закріплено право на доступність у галузі охорони здоров’я

Право на доступність у галузі охорони здоров’я закріплено в Європейській хартії прав пацієнтів, у ст. 2 якої йдеться: «Кожен має право на доступність медичних послуг, яких він/вона потребує за станом здоров’я».

Чітко закріплено в Конституції України у ч. 1, 3 ст. 49, що кожний має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування:

  • охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм;
  • держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя.

Також закріплено у Законі України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», а саме ч. 4, 6 ст. 4, згідно з якою основними принципами охорони здоров’я в Україні є:

  • рівноправність громадян, демократизм і загальнодоступність медичної допомоги та інших послуг в сфері охорони здоров’я;
  • орієнтація на сучасні стандарти здоров’я та медичної допомоги, поєднання вітчизняних традицій і досягнень зі світовим досвідом в сфері охорони здоров’я.

І звісно ж у ст. 283 та 284 Цивільного кодексу України зазначено право на медичну допомогу:

  • фізична особа має право на охорону її здоров’я;
  • охорона здоров’я забезпечується системною діяльністю державних та інших організацій, передбаченою Конституцією України та законом;
  • фізична особа має право на надання їй медичної допомоги;
  • фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років і яка звернулася за наданням їй медичної допомоги, має право на вибір лікаря та вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій;
  • надання медичної допомоги фізичній особі, яка досягла чотирнадцяти років, провадиться за її згодою;
  • повнолітня дієздатна фізична особа, яка усвідомлює значення своїх дій і може керувати ними, має право відмовитися від лікування;
  • у невідкладних випадках, за наявності реальної загрози життю фізичної особи, медична допомога надається без згоди фізичної особи або її батьків (усиновлювачів), опікуна, піклувальника;
  • надання фізичній особі психіатричної допомоги здійснюється відповідно до закону.

Якщо ваші права порушують:

>
  • зверніть увагу медичного працівника, що ваші права гарантовані Законами України і Конституцією;
  • якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться до головного лікаря із письмовою заявою/скаргою і попросіть її зареєструвати (в такому разі вам зобов’язані надати відповідь);
  • якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться у департамент/управління охорони здоров’я у вашій області із письмовою заявою/скаргою і попросіть вхідний номер (це допоможе дізнаватися хід розгляду вашого питання);
  • якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади;
  • якщо не вдалося владнати ситуацію, зверніться на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
  • Нагадаємо, нещодавно ми повідомляли про права і обов’язки пацієнта у сфері профілактики хвороб, а також про те, що МОЗ України ініціює нову інформаційну кампанію «Пацієнт має право».

     

    Прес-служба «Українського медичного часопису»
    за матеріалами moz.gov.ua;
    phc.org.ua; zakon.rada.gov.ua