Медико-соціальне обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» до та після запровадження госпітального округу

10 листопада 2022
1126
Резюме

Мета: дослідження особливостей медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» до та після запровадження госпітального округу.

Завдання: провести аналіз основних показників ефективності діяльності КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» за період 2018–2019 рр., визначити основні проблеми неефективного функціонування закладу.

Методи. Використані загальнонаукові й спеціальні методи дослідження, зокрема аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, системно-структурний аналіз, статистичний аналіз та аналітичний метод.

Результати. Проведений поглиблений аналіз основних показників медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану зазначеного закладу до та після запровадження госпітального округу надав результативні дані, які необхідно застосувати при розробці стратегії діяльності закладу задля надання якісних медичних послуг та медичної допомоги.

Визначення проблеми

В усьому світі результативність та ефективність діяльності медичних закладів, центрів первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД) та якість наданих медичних послуг пацієнтам визначаються як головна мета функціо­нування системи охорони здоров’я. У значної кількості країн імплементовані та діють програми асекурації якісної медичної допомоги (МД), які закладені в основу націо­нальної політики у сфері охорони здоров’я, що реалізує вплив на розвиток медичної галузі і знаходиться в залежності від значної чисельності структурних компонентів, а саме: якість управління, організація процесу надання МД та його ресурсного забезпечення, імплементація новітніх технологій та їх використання, визначення медичних стандартів тощо.

Основною тенденцією сучасного розвитку системи охорони здоров’я є зміщення пріоритету на максимальну результативність застосування задіяних ресурсів з максимальної економії державних витрат при наданні МД. Цей підхід є актуальним для медичних закладів, ЦПМСД України, які мають досить обмежені видаткові статті з державного бюджету, однак асекуровані диференційованою матеріально-технічною базою та висококваліфікованим персоналом. Діяльність ЦПМСД як госпітальних округів (ГО) на ринку медичних послуг визначається як система заходів, які спрямовані на підвищення адаптивності, результативності та ефективного функціонування сфери охорони здоров’я, і сконцентрована в першу чергу на збереженні соціальної справедливості через кондиції ринкових відносин, тобто гарантування та асекурація надання якісної та доступної МД всім громадянам країни.

Актуальність дослідження цієї тематики в сучасних соціально-економічних умовах спричинена необхідністю медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» (далі — КНП «РЦПМСД») до та після запровадження ГО.

Аналіз останніх досліджень і публікацій

Тематику сфери охорони здоров’я та ефективної роботи ЦПМСД досліджує значна кількість науковців. Зокрема, наукові праці О.М. Серебрякова, О.О. Дорошенка, М.В. Шевченка, О.Л. Сіделковського, Н.А. Чернявської, Д.І. Медяника, В.О. Липчанського, В.М. Михальчука, М.П. Стовбана присвячені аналізу деяких аспектів діяльності ЦПМСД, ГО в сучасній медичній галузі України в рамках глобалізаційних процесів та викликів, які чинять вплив на розвиток та становлення діяльності ЦПМСД.

Визначення завдання

Мета роботи: дослідження особливостей медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «РЦПМСД» до та після запровадження ГО. Для досягнення мети визначено такі завдання: провести аналіз основних показників ефективності діяльності КНП «РЦПМСД» за період 2018–2019 рр.; визначити основні проблеми неефективного функціонування КНП «РЦПМСД».

При проведенні дослідження використані загальнонаукові й спеціальні методи дослідження, зокрема аналіз і синтез, порівняння, узагальнення, системно-структурний аналіз, статистичний аналіз та аналітичний метод.

Виклад основного матеріалу дослідження

Відповідно до сучасних кондицій у межах впровадження наступного етапу медичної реформи для оптимізації сфери охорони здоров’я створюються ГО, для імплементації рішень щодо закладів надання вторинної МД серед міст обласного значення, районів та територіальних громад [1]. У 2015 р. урядом України ініційовано реалізацію трансформаційної реформи в системі охорони здоров’я з метою формування фінансового захисту від надмірних витрат та покращання загального стану здоров’я населення. Основою трансформаційної реформи в системі охорони здоров’я є підвищення результативності діяльності медичних закладів, ЦПМСД, оновлення застарілої системи у сфері надання медичних послуг та надання результативного доступу до якісних медичних послуг. Система охорони здоров’я визначається як галузь діяльності, у якій основну роль відіграють надання, гарантування та асекурація належної якості медичних послуг та медичного обслуговування з метою підвищення рівня життя населення. Таким чином, основною найважливішою державною внутрішньою функцією України є забезпечення громадян якісною охороною здоров’я [2].

Відбувся старт реалізації проєкту з формування ГО, які визначаються діючою конфедерацією медичних закладів, що знаходяться в доцільному регіоні, який асекурує надання спеціалізованої МД населенню цього регіону [3–5].

Відповідно до поточної діяльності медичного закладу ЦПМСД повинні базуватися на оцінці медичної, соціальної та економічної ефективності. Провідні науковці трактують поняття «ефективність» як ступінь здобуття плідних результатів [6]. У сфері охорони здоров’я поняття «ефективність» визначається як співвідношення результатів від здобуття суспільних цілей і використаних державних фінансових ресурсів [2]. Ефективність та результативність діяльності ЦПМСД визначається за допомогою комплекс­них показників, які відображають поточні дані процесу діяльності ЦПМСД, де результати від використання відповідних реформ, програм та заходів у цій сфері оцінюються з точки зору соціальної, медичної й економічної ефективності та результативності, де пріоритетними визначаються соціальна й медична.

У медичній галузі ефективність діяльності ЦПМСД визначається як ступінь здобуття відповідного медичного результату, до складу якого входять такі показники: зниження інцидентів переходу захворювання в хронічну форму, загальний показник вилікуваних пацієнтів, зниження поточного рівня захворюваності серед населення тощо. Соціальна ефективність діяльності ЦПМСД визначається як ступінь здобуття відповідного соціального результату, до складу якого включено наступні соціальні показники: зниження поточних показників смертності та інвалідності, зростання майбутнього рівня тривалості життя населення, задоволеність суспільства загалом поточною діяльністю ЦПМСД та наданою МД тощо. Економічна ефективність ЦПМСД визначається як співвідношення отриманих результатів та проведених фінансових витрат, які базуються на пошуку найбільш оптимального використання фінансових ресурсів. Цей показник необхідний для поточної оцінки діяльності ЦПМСД і системи загалом, відповідних її підрозділів та структур та економічного обґрунтування відповідних заходів у сфері охорони здоров’я.

Характерними ознаками в галузі охорони здоров’я є відповідні медичні заходи лікувального та профілактичного характеру, які є економічно недоцільними, проте медичний та соціальний ефект зобов’язують їх реалізацію. Визначено, що належні критерії економічної ефективності в поєднанні з медичною та соціальною ефективністю допомагають у процесі визначення відповідної черговості імплементації стратегічних заходів при обмежених фінансових ресурсах.

Оцінку ефективності та результативності діяльності ЦПМСД здійснено у процесі аналізу поточного стану системи МД, яка надається в ЦПМСД, з метою здобуття відповідних результатів, де показник здобутих результатів вимірюється шляхом порівняння зі встановленими стандартами та іншими ЦПМСД. Для здобуття стратегічних цілей у роботі ЦПМСД з метою поліпшення якості наданої МД та ефективності та результативності використання фінансових ресурсів слід сформувати систему збалансованих показників комплексної оцінки роботи за такими визначеними пріоритетами: фінанси, внутрішні процеси, пацієнти, навчання і розвиток персоналу (табл. 1).

Таблиця 1. Система показників для оцінки діяльності медичного закладу [6]

Пріоритет Ціль Показник
Фінанси Ефективне застосування ресурсів Собівартість відвідування, беззбитковість, рентабельність
Пацієнти Покращання якості послуг Оцінка задоволеності пацієнта якістю послуг
Надання доступу до послуг Термін надання послуг
Внутрішні бізнес-процеси Ефективність застосування основних фондів Фондомісткість
Ефективність застосування ресурсів праці Продуктивність праці
Ефективність трудових витрат Трудомісткість
Навчання персоналу і кар’єрне зростання Ефективність інвестицій у навчання персоналу і розвиток організації Витрати, відшкодування витрат, доходи на інвестиції

Визначають наступні пріоритетні цілі з метою поліпшення внутрішніх бізнес-процесів у ЦПМСД: покращання доступності медичних послуг, ефективність та результативність використання поточних ресурсів праці, ефективність та результативність використання поточних фінансових фондів та ефективність використання трудових ресурсів, де основними показниками для структуризації внутрішніх бізнес-процесів є продуктивність праці, трудо- та фондомісткість. Головною метою ЦПМСД стосовно навчання персоналу та розвитку організації є ефективність інвестицій у навчання персоналу та розвиток ЦПМСД [6].

Адміністрація КНП «РЦПМСД» на сьогодні працює над вдосконаленням структури підприємства з метою покращання надання первинної МД закріпленому населенню району та встановленню економічної стабільності підприємства. У період 2016–2020 рр. функціонувала районна цільова програма розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини, яка схвалена розпорядженням голови районної державної адміністрації від 18.12.2015 р. № 306 та затверджена рішенням II сесії районної ради від 14.01.2016 р. № 45 2/2016 р.

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2018 р. № 420 р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерством охорони здоров’я України на 2018 р., та розподіл медичної субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам між бюджетами міст обласного значення, районними бюджетами та бюджетами об’єднаних територіальних громад», для первинного рівня КНП «РЦПМСД» виділено цільової субвенції на суму 2 787 500 грн.

З метою вдосконалення діяльності КНП «РЦПМСД» та стабільності фінансового забезпечення цього центру створені умови для підписання із Національною службою здоров’я України договору про медичне обслуговування населення за Програмою медичних гарантій, який підписано 15.08.2018 р. за № 01.41838805.0000.00. Згідно із зазначеним договором загальна орієнтовна ціна становила 3 761 969,93 грн для надання первинної МД 40 127 особам району.

На сьогодні КНП «РЦПМСД» розміщений як тимчасовий варіант у частині приміщення 1-го поверху корпусу інфекційного відділення за адресою: м. Рогатин, вул. В. Чорновола, 9, до проведення капітального ремонту в приміщенні за адресою: м. Рогатин, вул. Галицька, 119А. Виготовлена проєктно-кошторисна документація на капітальний ремонт виділеного приміщення комунальної аптеки № 47. Розроблено проєкти і планується будівництво двох нових амбулаторій із розрахунку на 1–2 лікарів у с. Пуків та с. Липівка, узгодивши з відповідними сільськими головами відведення земельних ділянок під це будівництво. На сьогодні будівництво розпочато в с. Пуків (залито фундамент). Загальна вартість будівництва в с. Пуків становить 9 203 331 грн, в с. Липівка — 8 932 546 грн. Так, наказом Міністерства регіонального розвитку , будівництва та житлово-комунального господарства України від 10.10.2018 р. № 267 для Рогатинського району на придбання двох автомобілів на оснащення амбулаторій в с. Пуків та с. Липівка виділено цільових коштів на суму 1 млн грн. Станом на лютий 2019 р. придбано 2 повнопривідні автомобілі на загальну суму 1 млн грн. Придбання повнопривідних автомобілів здійснено через відкриті торги за системою «PROZORRO» [7].

З метою оцінювання медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «РЦПМСД» проведений аналіз його потенціалу на основі використання комплексу показників, наведених у табл. 2.

Таблиця 2. Фінансові показники КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» [8]

Показник Нормативне значення На кінець року Відхилення 2019 р. від 2018 р. (±)
2018 р. 2019 р.
Аналіз майнового стану підприємства
Коефіцієнт зношеності основних засобів Зниження 0,71 0,58 –0,13
Коефіцієнт оновлення основних засобів Підвищення –0,08 0,32 0,4
Коефіцієнт вибуття основних засобів Повинен бути меншим, ніж коефіцієнт оновлення основних засобів –0,22 0,08 0,3
Аналіз ліквідності підприємства
Коефіцієнт покриття >1 1,83 1,28 –0,55
Коефіцієнт швидкої ліквідності 0,6–0,8 1,89 –11,5 –13,39
Коефіцієнт абсолютної ліквідності >0 зниження 0,28 0,02 –0,26
Аналіз платоспроможності (фінансової стійкості) підприємства
Коефіцієнт платоспроможності (автономії) >0,5 0,54 1,22 0,68
Коефіцієнт фінансування <1 зниження 5,96 122,1 116,14
Коефіцієнт забезпечення власними обіговими засобами >0,1 –5,9 0,71 6,61
Коефіцієнт маневреності власного капіталу >0 підвищення –1,48 5,29 6,77
Аналіз ділової активності підприємства
Коефіцієнт обіговості активів Підвищення 12,2
Коефіцієнт обіговості дебіторської заборгованості Підвищення 21,8
Коефіцієнт обіговості власного капіталу Підвищення 0,12

Узагальнення та порівняння отриманих результатів фінансово-економічного стану КНП «РЦПМСД» виявляє негативну динаміку більшості аналізованих показників, що свідчить про зниження ефективності використання власних ресурсів. Коефіцієнт зношеності основних засобів демонструє тенденцію до зниження цього показника, що свідчить про кращий технічний стан основних засобів КНП «РЦПМСД». Коефіцієнт оновлення основних засобів КНП «РЦПМСД» визначається збільшенням у 2019 р. і свідчить про інтенсивність оновлення, що надійшли (введені в дію) за відповідний період, у загальній їх вартості. Коефіцієнт абсолютної ліквідності значно не перевищує оптимальне значення, що характеризує КНП «РЦПМСД» як такий, що не може вкладати кошти в необхідні йому на даний час потреби.

У табл. 3 представлено аналіз кадрового складу КНП «РЦПМСД» за період 2017–2018 рр.

Таблиця 3. Аналіз кадрового складу КНП «РЦПМСД» за період 2017–2018 рр. (за даними штатного розпису станом на 01.12.2018 р. відповідних закладів охорони здоров’я)

Заклад охорони здоров’я 01.10.2018 р. 31.12.2018 р. Відхилення 31.12.2018 р. від 01.10.2018 р. (±)
1. Амбулаторія ЗПСМ с. Дички та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Пункт здоров’я с. Заланів (медична сестра ЗПСМ) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Любша (медична сестра) 1 1 0
2. Амбулаторія ЗПСМ с. Бабухів та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 2 2 0
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Лучинці (медична сестра ЗПСМ) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Путятинці (медична сестра) 1 1 0
3. Амбулаторія ЗПСМ с. Нижня Липиця та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Світанок (медична сестра) 1 1 0
4. Амбулаторія ЗПСМ с. Діброва та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Пункт здоров’я с. Сарники (медична сестра) 1 1 0
5. Амбулаторія ЗПСМ с. Конюшки та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 2 2 0
Медична сестра ЗПСМ 3 4 1
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Обельниця (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Юнашків (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Явче (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Березівка (медична сестра) 1 1 0
6. Амбулаторія ЗПСМ с. Данильче та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 2 1
Медична сестра ЗПСМ 2 4 2
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Уїзд (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Стратин (медична сестра ЗПСМ) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Добринів (медична сестра ЗПСМ) 1 1 0
7. Амбулаторія ЗПСМ с. Залужжя та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Молодша медична сестра 1 1 0
8. Амбулаторія ЗПСМ с. Черче та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Молодша медична сестра 1 1 0
9. Амбулаторія ЗПСМ м. Рогатин та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 4 6 2
Дільничний терапевт 2 3 1
Лікар-педіатр 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 5 7 2
Дільнича медична сестра 1 1 0
Медичний реєстратор 1 1 0
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Липівка (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Підвиння (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Підгороддя (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Руда (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Чесники (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Пуків (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Кліщівна (медична сестра) 1 1 0
10. Амбулаторія ЗПСМ смт Букачівці та закріплені пункти здоров’я
Дільничний терапевт 1 2 1
Дільничний педіатр 1 1 0
Дільнича медична сестра 2 2 0
Медична сестра ЗПСМ 1 1 0
Медичний реєстратор 1 1 0
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Вишнів (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Григорів (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Козарі (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Чернів (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Лук-Журів (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Журавеньки (медична сестра) 1 1 0
11. Амбулаторія ЗПСМ с. Черче та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 2 2 0
Молодша медична сестра 1 1 0
12. Амбулаторія ЗПСМ с. Беньківці та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Пункт здоров’я с. Долиняни (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Підкамінь (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Фрага (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Дегова (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Приозерне (медична сестра) 1 1 0
13. Амбулаторія ЗПСМ с. Верхня Липиця та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 1 2 1
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Лопушня (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Зеленів (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Малинівка (медична сестра) 1 1 0
14. Амбулаторія ЗПСМ с. Княгиничі та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 2 2 0
Медична сестра ЗПСМ 3 4 1
Водій 1 1 0
Молодша медична сестра 1 1 0
Пункт здоров’я с. Васючин (медична сестра ЗПСМ) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Воскресинці (медична сестра) 1 0 –1
Пункт здоров’я с. Помонята (медична сестра) 1 1 0
15. Амбулаторія ЗПСМ с. Колоколин та закріплені пункти здоров’я
Лікар ЗПСМ 1 1 0
Медична сестра ЗПСМ 2 2 0
Пункт здоров’я с. Підмихайлівці (медична сестра) 1 1 0
Пункт здоров’я с. Чагрів (медична сестра) 1 1 0
Усього за амбулаторіях ЗПСМ 76 91 15
Усього за пунктами здоров’я 39 38 –1
Усього за штатом 112 129 17
ЗПСМ — загальна практика — сімейна медицина.

Загальна чисельність працівників КНП «РЦПМСД» в аналізований період відображає тенденцію до зростання чисельності штатних працівників. Чисельність штату КНП «РЦПМСД» збільшилася на 17 працівників.

Визначено основні проблемні питання, які потребували у 2018 р. та потребують подальшого вирішення в КНП «РЦПМСД»:

1. Наявність застарілого медичного обладнання, для ремонту якого потрібні значні кошти в непередбачуваний час з метою належного дотримання лікувально-діагностичного процесу.

2. Підвищення доступності, якості та ефективності надання первинної МД населенню, особливо матерям і дітям, поліпшення репродуктивного здоров’я населення.

3. Загальне зниження рівня захворюваності та смертності населення від усіх хвороб, раннє виявлення захворювань, передусім наступних соціально значущих груп: серцево-судинні, онкологічні захворювання, туберкульоз/СНІД.

4. Покращання кадрового забезпечення закладів охорони здоров’я, насамперед розташованих у сільській місцевості, як середнім медичним персоналом, так і лікарями.

5. Наявність лише трьох санітарних автомобілів, тому існує потреба в придбанні спеціалізованого автомобіля для вчасної доставки хворих кардіологічного та неврологічного профілю до відповідних лікувальних закладів III рівня.

6. Нові нормативні документи не передбачають фінансування фельдшерсько-акушерських пунктів/пунктів здоров’я з чисельністю жителів <750 осіб, що ускладнює роботу лікарів у сільській місцевості. Потрібно вирішити це питання через місцевий бюджет.

7. У зв’язку з депресивною демографічною ситуацією, зокрема в деяких сільських поселеннях є понаднормативне зменшення чисельності населення (до 1031 осіб — в Дібровській, 1086 — в Нижньолипицькій, 1285 — в Дичківській амбулаторії), при нормативі ≥1500. Зазначеним амбулаторіям необхідно в подальшому визначити їх статус (амбулаторія, пункт здоров’я, фельдшерсько-акушерський пункт).

8. Потреба у вирішенні питання оплати використаних енергоносіїв закладу охорони здоров’я первинної МД.

9. Потреба у вирішенні питання оплати та забезпечення пільговими лікарськими засобами амбулаторних пацієнтів району на виконання додатків 1 та 2 до Постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 р. № 1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань», згідно з абзацом 1 пункту 3 якої витрати, пов’язані з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах, провадяться за рахунок асигнувань, що передбачаються державним та місцевими бюджетами на охорону здоров’я. Особливо це стосується хворих онкологічного профілю.

10. Впровадження заходів енергозберігаючих технологій у діяльність закладів охорони здоров’я району.

11. Проведення ремонту доріг з відновленням твердого покриття в сільській місцевості [7].

Перспективи розвитку функціонування КНП «РЦПМСД» знаходяться у взаємозалежності не лише від поточних мак­роекономічних та соціальних параметрів, а й від імплементованої політики, яку здійснює держава щодо реформування медичної галузі. Отже, завдяки комплекс­ному застосуванню диференційованих підходів буде вирішено проблеми КНП «РЦПМСД», досягнуто консенсусу та забезпечено сталий розвиток медичної галузі після імплементації необхідних комплексних реформ задля покращання ефективної роботи закладу.

Висновок

Ефективність роботи КНП «РЦПМСД» відображає зусилля управлінців у галузі охорони здоров’я з перетворення витрат у якість. Загальні показники економічної ефективності КНП «РЦПМСД», необхідні для формування найбільш оптимальних варіантів фінансування, зможуть допомогти в імплементації черговості реалізації відповідних заходів через кондиції обмежених фінансових ресурсів. При оцінці диференційованих аспектів ефективності та результативності діяльності КНП «РЦПМСД» повинні бути покладені в основу імплементації управлінських рішень побудова та реалізація відповідної стратегії організації та розподілу фінансових ресурсів КНП «РЦПМСД», формування відповідних стандартів та нормативів МД та асекурація бюджетної стійкості КНП «РЦПМСД». Проведений поглиблений аналіз основних показників медико-соціального обґрунтування фінансово-економічного стану КНП «РЦПМСД» до та після запровадження ГО за період 2018–2019 рр. представив результативні дані, які необхідно застосувати при розробці стратегії діяльності КНП «РЦПМСД» задля надання якісних медичних послуг та МД. Таким чином, ефективність та результативність втілення заходів відображають зусилля управлінців КНП «РЦПМСД» у галузі охорони здоров’я.

Перспективи подальших досліджень

Перспективи подальших досліджень полягають у реалізації постійного моніторингу та оцінки стану функціонування ЦПМСД, ГО задля пошуку певних недоопрацювань та імплементації належних оптимальних та результативних рішень для подальшого функціонування та реформування вторинної МД.

Список використаної літератури

  • 1. Михальчук В.М., Стовбан М.П. (2020) Особливості взаємодії медичних закладів одного госпітального округу в умовах загострення епідеміологічної ситуації. Наукові перспект., 2(2). doi.org/10.32689/2708-7530-2020-2(2)-158-176.
  • 2. Медяник Д.І., Липчанський В.О. (2016) Особливості ефективності управління закладами охорони здоров’я. Наукові записки, 19: 22–29.
  • 3. Чернявська Н.А. (2019) Вдосконалення механізму управління медичною галуззю України. Інтелектуальна економіка в умовах суспільних трансформацій: Матеріали V Міжнародного науково-практичного форуму, 25.10.2019. Житомир: ЖНАЕУ, с. 601–604.
  • 4. Сіделковський О.Л. (2019) Комунальні та відомчі медичні заклади в системі єдиного медичного простору: невирішені проблеми адміністративно-правового регулювання. Прикарп. юр. вісн., 4(29), т. 2: 169–172.
  • 5. Дорошенко О.О., Шевченко М.В. (2017) Аналіз міжнародного досвіду фінансування вторинної медичної допомоги. Економіка і право охорони здоров’я, 1: 16–23.
  • 6. Серебряков О.М. (2012) Оцінка ефективності діяльності військово-медичного закладу в сучасних соціально-економічних умовах (для реалізації управлінських рішень). Проблеми військової охорони здоров’я, 33: 63–71.
  • 7. Звіт головного лікаря КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» Рогатинської районної ради Івано-Франківської області В.М. Денисюка «Про діяльність підприємства впродовж 2018 року та завдання на перспективу».
  • 8. Фінансовий план КНП «Рогатинський центр первинної медико-санітарної допомоги» на 31.12.2018 р.
Відомості про авторів:

Толстанов Олександр Костянтинович — доктор медичних наук, професор, проректор з нау­ково-педагогічної роботи, професор кафедри управління та публічного адміністрування Національного університету охорони здоров’я України імені П.Л. Шупика, Київ, Україна. ORCID ID: 0000-0002-7459-8629

Стовбан Микола Петрович — кандидат медичних наук, доцент кафедри фтизіатрії і пульмонології з курсом професійних хвороб, генеральний директор КНП «Івано-Франківська обласна клінічна інфекційна лікарня Івано-Франківської обласної ради», Івано-Франківськ, Україна.

Адреса для кореспонденції:

Стовбан Микола Петрович

76007, Івано-Франківськ, вул. Гетьмана Сагайдачного, 66

E-mail: [email protected]

Information about the authors:

Tolstanov Olexandr K. — Doctor of Medical Sciences, Professor, Vice-rector for scientific and pedagogical work, Professor of the Department of management and public administration of the Shupyk National Healthcare University of Ukraine, Kyiv, Ukraine. ORCID ID: 0000-0002-7459-8629

Stovban Mykola P. — Candidate of Medical Sciences, Associate Professor of the Department of Tuberculosis and Pulmonology with a course of occupational diseases, General Director of the Ivano-Frankivsk Regional Clinical Infectious Diseases Hospital of the Ivano-Frankivsk Regional Council, Ivano-Frankivsk, Ukraine.

Address for correspondence:

Mykola Stovban

76007, Ivano-Frankivsk, Hetman Sagaidachny str., 66

E-mail: [email protected]

Надійшла до редакції/Received: 05.09.2022
Прийнято до друку/Accepted: 10.11.2022