Реєстрація та робота в ЕСОЗ: відповіді на поширені запитання

25 січня 2023 о 14:20
2013

Нині вимогами Ліцензійних умов передбачається, що всі заклади, а також фізичні особи — підприємці (ФОП), які здійснюють медичну практику, мають до квітня 2023 р. зареєструватися та почати працювати в електронній системі охорони здоровʼя (ЕСОЗ).

Нагадуємо, що ця норма поширюється на медичні заклади та лікарів-ФОП незалежно від їхнього рівня медичної допомоги, форми власності чи спеціалізації закладу. Щобільше, для реєстрації в ЕСОЗ не потрібно укладати договір з Національною службою здоров’я України (НСЗУ), а також отримувати нову ліцензію чи вносити зміни до чинної.

Для виконання вимог законодавства ліцензіати мають зареєструватися в системі та вести первинну облікову медичну документацію в ЕСОЗ.

МОЗ відповідає на актуальні запитання щодо реєстрації та роботи медичних закладів в ЕСОЗ.

  • Для чого потрібно реєструватися та вносити дані в ЕСОЗ, якщо заклад не співпрацює з НСЗУ?

Реєстрація всіх медичних закладів в ЕСОЗ має на меті формування єдиного цифрового простору медичних даних українців. Це дозволить пацієнтам мати повноцінний доступ до своєї медичної історії, а лікарям — працювати з сучасними міжнародними класифікаторами та довідниками, використовувати електронні інструменти та надавати пацієнтам якісні та зручні цифрові сервіси: електронні рецепти та направлення, медичні висновки про народження та електронні лікарняні тощо.

Реєстрація в ЕСОЗ не передбачає укладання договору з НСЗУ чи будь-якими іншими державними установами.

  • Якщо я не виписую лікарняні та рецепти на антибіотики/наркотичні (психотропні) лікарські засоби, чи потрібно реєструватися в ЕСОЗ?

Так, чинними вимогами передбачається, що всі медичні працівники, які здійснюють облік первинної медичної документації, працюють з пацієнтами та призначають їм лікування, мають бути зареєстровані та працювати в системі.

  • Якщо лікар працює в державному закладі (вже зареєстрований в ЕСОЗ) та має приватну практику, чи потрібно реєструватися в ЕСОЗ як лікар-ФОП?

Так, лікарі-ФОП як ліцензіати та надавачі медичних послуг мають зареєструватися в ЕСОЗ. Процедура реєстрації ФОП в ЕСОЗ не відрізняється: перш за все, необхідно зареєструвати ФОП в ЕСОЗ, а вже після цього — зареєструвати лікарів (спеціалістів), які будуть вносити електронні медичні записи та пов’язані з ними рецепти, медичні висновки про тимчасову непрацездатність тощо.

  • Хто має доступ до даних пацієнта в ЕСОЗ?

Безпосередньо доступ до даних про конкретного пацієнта за його згодою має сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію, і вона є активною.

Своєю чергою, лікарі-спеціалісти можуть отримати доступ до релевантних епізодів медичної допомоги лише у випадку направлення сімейного лікаря або іншого лікаря-спеціаліста. Доступ до інших даних лікарів-спеціалістів здійснюється за згодою пацієнта.

Надалі в системі буде реалізований функціонал, що дозволятиме пацієнту самостійно керувати доступом до власних даних через електронні кабінети пацієнтів.

  • Чи зберігаються дані про пацієнта в медичних інформаційних системах?

Персональні та медичні дані пацієнтів, визначені законодавством, зберігаються на державному рівні, тобто у центральній базі даних (ЦБД) ЕСОЗ. Так, під час кожного візиту пацієнта лікар здійснює синхронізацію та відправку даних до ЦБД ЕСОЗ, засвідчуючи цю дію власним кваліфікованим електронним підписом (КЕП).

  • Чи можна безпосередньо працювати в ЕСОЗ, не користуючись послугами медичної інформаційної системи?

ЕСОЗ є дворівневою системою та складається з ЦБД (державний компонент), що містить програмні модулі та реєстри, а також медичних інформаційних систем, які дають змогу створювати, переглядати та здійснювати обмін інформацією з ЦБД ЕСОЗ.

Отже, для реєстрації та подальшої роботи закладу в ЕСОЗ необхідно передусім обрати медичну інформаційну систему.

  • Як приєднати власну медичну/аптечну інформаційну систему до ЕСОЗ?

Для того щоб підключити власну інформаційну систему до центрального компонента ЕСОЗ, необхідно подати відповідну заявку адміністратору — ДП «Електронне здоровʼя». Для приєднання ваша медична інформаційна система має відповідати технічним вимогам з підключення, а також вимогам з безпеки — зокрема, мати атестат відповідності вимогам, установленим Державною службою спеціального звʼязку та захисту інформації.

Якщо ви впевнені, що ваша медична інформаційна система відповідає цим вимогам та готова пройти перевірку на сумісність з ЦБД, необхідно подати запит адміністратору на проведення тестування.

  • Чи можна інтегрувати власне програмне забезпечення в медичну інформаційну систему?

Якщо ви вже використовуєте певне програмне забезпечення в роботі, наприклад, стоматологічні програми чи програми для ведення бухгалтерської звітності, на етапі підготовки та вибору медичної інформаційної системи рекомендуємо обговорити це питання з представниками медичних інформаційних систем, які ви розглядаєте. Адже технічні фахівці оцінюють кожну можливість інтеграції в окремому порядку залежно від типу програмного забезпечення, яке використовується в закладі.

Своєю чергою, медичні інформаційні системи також можуть запропонувати власні технічні рішення, що відповідатимуть вашому запиту.

  • Які дані обовʼязково необхідно вносити до ЕСОЗ?

Чинними вимогами законодавства передбачено, що заклади охорони здоров’я мають вести в електронному вигляді медичну документацію, зокрема медичні висновки про тимчасову непрацездатність, медичні висновки про народження, електронні рецепти і направлення та інше.

Водночас повний перехід до цифрового обліку всієї медичної документації відбуватиметься поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua