Смерть на уроках фізкультури: шляхи запобігання трагедії

13 грудня 2011 о 17:36
1231

Смерть на уроках фізкультури: шляхи запобігання трагедіїЗа повідомленням головного позаштатного санолога Міністерства охорони здоров’я України професора Геннадія Апанасенка та керівника лабораторії валеології Національної академії педагогічних наук України Тетяна Бойченко, Націо­нальною академією педагогічних наук підготовлено проект, в рамках якого проводитиметься апробація методики контролю здоров’я школярів під впливом фізичної активності.

«Всі зусилля медицини спрямовані на механізм лікування хвороб, але якщо ми хочемо мати здорове населення, необхідно вкладати кошти у здоров’я, а не в хворобу. На жаль, ця ідеологія, яку ми вже пробиваємо 25 років, чомусь не сприймається. Смерть на уроках фізкультури — це початок великого процесу депопуляції в країні», — заявив Г. Апанасенко.

Він повідомив, що відпрацьовано алгоритм практичної роботи щодо контролю за впливом фізичної активності на здоров’я школярів і студентів, який належить до скринінгових методик — простого і швидкого огляду великої кількості дітей безпосередньо у школах, визначення груп ризику та проведення профілактичної роботи з ними. На практиці цей алгоритм апробовано у двох школах міста Києва — № 4 та № 102.

При визначенні рівня здоров’я користуються показниками спірометрії (визначення об’єму легень), динамометрії (визначення м’язової сили) і тонометрії (вимірювання артеріального тиску). Контроль за станом дитини під час фізичного навантаження здійснюють за допомогою наручного пульсометра. Пульс дитини не має перевищувати певного показника, що залежить від рівня її здоров’я.

За сприяння Головного управління охорони здоров’я та Головного управління освіти Київської міської державної адміністрації, а також Київського міського центру здоров’я у 2012 р. зазначеною методикою передбачається визначення рівня здоров’я школярів у столичних школах, а також у 9 сільських школах різних регіонів.

Для проведення контролю показників в одній школі необхідно мати приблизно десяток комплектів обладнання (вартість кожного з них становить 3–3,5 тис. грн.), але для фінансування проекту вже знайшлися спонсори.

Оцінювання рівня здоров’я, а саме фізичного складника, та надання рекомендацій щодо корекції стану здоров’я за допомогою рухової активності здійснюється лікарем-санологом.

Учасники проекту сподіваються, що після апробації цієї методики в регіонах, буде видано наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, який регламентуватиме її запровадження у школах, що унеможливить нові випадки дитячої смерті на уроках фізкультури.

Нагадаємо, що відповідно до ч. 10 ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» Міністерством охорони здоров’я Украї­ни і Міністерством освіти і науки України затверджено спільний наказ від 20.07.2009 р. № 518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах». Відповідно до зазначеного документа оцінку стану здоров’я учнів із подальшим розподілом їх на групи для занять фізичною культурою здійснює медичний працівник навчального закладу за результатами:

  • обов’язкових медичних профілактичних оглядів (рівень та гармонійність фізичного розвитку, наявність захворювань чи вад розвитку, травм, гострих хронічних захворювань, частота і тривалість захворювань, патологічна враженість);
  • функціональних проб із дозованим фізичним навантаженням (визначення рівня функціонального стану організму);
  • медико-педагогічних спостережень за різними формами фізичного виховання у навчальному закладі.

Крім того, спеціалістами численних науково-педагогічних установ запропоновано велику кількість методик щодо постійного відстежування стану здоров’я дитини. Так, Всеукраїнська благодійна організація «Український інститут екології людини» розробив систему контролю рівня здоров’я дитини із формуванням електронного атестату здоров’я. Кам’янець-Подільський національний університет ім. Івана Огієнка опрацював комп’ютерну моніторингову систему «Здоров’я школяра». Крім того, спеціалісти Інституту педіатрії, акушерства та гінекології Національної академії медичних наук України з метою визначення фізичної працездатності школяра нагадують про можливість застосування простого метода — проби Руф’є (визначення частоти серцевих скорочень y різні періоди відновлення після фізичного навантаження).

Нині спеціалісти обговорюють необхідність комплексного підходу до оцінки стану здоров’я підростаючого покоління. З цією метою пропонується введення такого інтегрального поняття, як якість життя дитини , яке має бути враховане при створенні єдиної інформаційної системи медичної, педагогічної та психологічної інформації щодо формування, збереження і укріплення здоров’я дітей з урахуванням впливу факторів оточуючого середовища.

На сьогодні з метою гальмування процесу депопуляції в краї­ні у школах можна застосовувати методичні рекомендації «Організація профілактичних і оздоровчих заходів для дітей в умовах загальноосвітніх навчальних закладів» , розроблені ДУ «Інститут педіатрії, акушерства та гінекології Національної академії медичних наук України», Національною медичною академією післядипломної освіти ім. П.Л. Шупика Міністерства охорони здоров’я України, Національним університетом фізичного виховання і спорту, узгоджені з Націо­нальною академією медичних наук України і Міністерством охорони здоров’я України ще у 2009 р.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.unian.net, www.rada.gov.ua,
www.uiec.org.ua, www.nbuv.gov.ua