Взаємодія з лікарем первинки під час епідемії COVID-19

11 листопада 2020 о 15:30
1996

7 листопада 2020 р. Тетяна Бойко, директор департаменту комунікацій Національної служби здоров’я України (НСЗУ), розповіла про найпоширеніші питання, які виникають під час комунікації з лікарями первинної ланки. Ця інформація може стати у нагоді як пацієнтам, так і лікарям первинки, тож ми пропонуємо її до уваги наших читачів.

  1. Що робити, якщо людина має симптоми COVID-19, але декларацію з лікарем первинної медичної допомоги не уклала?

За відсутності сімейного лікаря слід звернутися до регіональної чи національної гарячої лінії COVID-19. За номером гарячої лінії пацієнту підкажуть, як діяти.

Номер гарячої лінії за кожним регіоном — на сайті Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України або на сайті covid19.gov.ua

Також 2 листопада 2020 р. розпочав роботу всеукраїнський контакт-центр МОЗ України із протидії поширенню коронавірусної хвороби: 0-800-60-20-19. Контакт-центр працює цілодобово.

Пацієнт також може зателефонувати за номером 103. Диспетчер екстреної медичної допомоги опитає пацієнта і визначить, чи повинна їхати бригада екстреної медичної допомоги. Екстрена медична допомога виїжджає на виклик лише у тому разі, якщо наявна пряма загроза життю та здоров’ю людини. Рішення щодо госпіталізації бригада швидкої допомоги приймає, провівши обстеження. До уваги беруться ознаки вірусного захворювання, життєві показники, наявність таких симптомів, як біль у грудній клітці, задишка у спокої, порушення свідомості, дихальна недостатність та інші ознаки, що свідчать про критичний стан пацієнта. Якщо причин для госпіталізації немає, пацієнтам дають поради щодо самоізоляції.

  1. Чи можна під час пандемії укласти декларацію про вибір сімейного лікаря онлайн?

На сьогодні нормативними документами не передбачена онлайн-процедура подання декларації до лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Але це стане можливим у наступному році, коли запрацює сервіс «Електронний кабінет пацієнта». Цей сервіс дозволить пацієнту подати декларацію онлайн.

Наразі щоб подати декларацію до лікаря первинки потрібно мати паспорт, ідентифікаційний код (оригінали документів) та мобільний телефон. За дітей віком до 14 років декларацію з лікарем підписують батьки. Це може зробити один із батьків. Для цього потрібні документи батька чи матері (паспорт, ідентифікаційний код), свідоцтво про народження дитини і мобільний телефон. Якщо дитині уже виповнилося 14 років і вона отримала паспорт, то підписати декларацію з лікарем (педіатром чи сімейним лікарем) вона може самостійно. Для підписання декларації індивідуальний податковий номер дитини не потрібен.

  1. Чи мають пацієнта повідомляти, що його сімейний лікар звільнився?

Так, центри первинної медичної допомоги мають інформувати пацієнтів про звільнення тих лікарів, з якими вони уклали декларації. Ось яким чином:

  • розміщувати інформацію безпосередньо у центрі первинної медичної допомоги, в доступному для пацієнтів місці;
  • розміщувати інформацію на вебсайтах, у соцмережах відповідного центру первинної медичної допомоги. Звичайно, якщо заклад має власні вебсторінки;
  • індивідуально повідомляти пацієнтів телефоном чи в інший спосіб, визначений пацієнтами.
  1. Де можна знайти єдиний онлайн-реєстр з переліком лікарів, до яких ще можна подати декларацію?

На сайті НСЗУ є дашборд «Електронна карта місць надання первинної медичної допомоги». Саме тут знаходиться перелік усіх закладів надання первинної медичної допомоги, які мають договір з НСЗУ та усіх лікарів первинки — педіатрів, терапевтів та сімейних лікарів.

Щоб дізнатися, чи може певний лікар набирати нових пацієнтів, потрібно подивитися на позначки щодо досягнутого ліміту декларацій біля кожного прізвища лікаря. Якщо навпроти прізвища стоїть галочка, то лікар уже набрав оптимальну кількість пацієнтів. Якщо стрілочка вгору, — то ще ні.

  1. Чи повинен сімейний лікар давати пацієнту власний номер мобільного і чи можна дзвонити сімейному лікарю в будь-який час, якщо з’явилися симптоми COVID-19?

Сімейний лікар може вибирати спосіб зв’язку з пацієнтом. Це може бути або особистий номер, або робочий месенджер, або робочий мобільний центру первинної медичної допомоги. У будь-якому разі при лікуванні в домашніх умовах пацієнта з COVID-19 не залишають напризволяще. Його стан контролюють медичні працівники закладу первинної медичної допомоги. Але спосіб контролю вибирається сімейним лікарем індивідуально.

Якщо у пацієнта з’явилися симптоми COVID-19, які не становлять загрози його життю, то дзвонити своєму сімейному лікарю потрібно в робочі години. Невідкладна ситуація потребує невідкладної допомоги, а це — дзвінок на 103. За зверненням по телефону лікар-консультант центру екстреної медичної допомоги консультує пацієнтів з питань коронавірусної хвороби цілодобово.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Пресслужба «Українського медичного часопису»
за матеріалами facebook.com/nszu.ukr