Пропонується скасувати збільшення фінансування медицини

8 жовтня 2020 о 12:12
8575

На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет), яке відбулося 7 жовтня 2020 р. та проходило у режимі відеоконференції, було розглянуто проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (№ 4100).

Про що документ

Цим документом передбачаються зміни до Бюджетного кодексу України.

Зміни пов’язані із:

  • необхідністю врегулювання правових засад функціонування бюджетної системи України, міжбюджетних відносин, створення належної ресурсної бази для здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на новій територіальній основі у зв’язку із прийняттям Закону України від 16.04.2020 р. № 562-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 р. № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів»;
  • наданням Міністерству фінансів права на здійснення правочинів з державними деривативами, включаючи їх обмін, випуск, купівлю, викуп та продаж, в тому числі за рахунок здійснення державних запозичень понад обсяги, визначені на поточний бюджетний період законом про Державний бюджет України, з метою  зменшення очікуваного пікового навантаження на державний бюджет, зниження ризиків, пов’язаних із ймовірністю збільшення витрат за державними деривативами у майбутньому;
  • запровадженням інструменту надання державних гарантій на портфельній основі, спрямованого на підтримку державою суб’єктів господарювання мікро-, малого та середнього підприємництва шляхом гарантування державою часткового виконання зобов’язань, що не перевищує 80% загальної суми таких боргових зобов’язань за портфелем кредитів та 80% за кожним окремим кредитом;
  • врегулюванням на законодавчому рівні консолідації на єдиному казначейському рахунку коштів (податки, збори та інші платежі, що контролюються податковими органами), сплачених платниками податків на єдиний рахунок, їх зарахування на відповідні рахунки, відкриті в казначействі для зарахування доходів державного та місцевих бюджетів, своєчасне перерахування помилково та/або надміру зарахованих через єдиний рахунок до державного та місцевих бюджетів коштів між видами доходів і бюджетів з метою забезпечення реалізації статті 351 Податкового кодексу України відповідно до Закону України від 04.10.2019 р. № 190-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»;
  • погодженням з Вищою радою правосуддя перерозподілу видатків між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня у системі Державної судової адміністрації України, що призводить до зміни обсягів видатків судів, відповідно до рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аудиту ефективності використання Вищою радою правосуддя бюджетних коштів на формування суддівського корпусу та контроль за його діяльністю (рішення Рахункової палати від 26.03.2019 р. № 7-2);
  • врегулюванням на законодавчому рівні здійснення покриття касових розривів загального фонду державного бюджету за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку відповідно до рекомендацій Рахункової палати (рішення Рахункової палати від 09.04.2020 р. № 9-1);
  • узгодженням термінологічного апарату та положень Бюджетного кодексу України із змінами, внесеними до Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, законів України «Про публічні закупівлі», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад», «Про повну загальну середню освіту».

Коментар Михайла Радуцького

Голова Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький повідомив, що даний законопроєкт системно пов’язаний із проєктом Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік». Пропоновані ним зміни до Бюджетного кодексу України обумовлені необхідністю врегулювання правових засад функціонування бюджетної системи України, міжбюджетних відносин для здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на новій територіальній основі.

Він також звернув увагу, що запропонованими змінами до пункту 26 Прикінцевих положень Бюджетного кодексу України фактично скасовується норма Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» щодо фінансування програми медичних гарантій на рівні не нижче 5% ВВП та віднесення видатків на цю програму до захищених статей видатків бюджету, а також положення щодо необхідності розрахунку тарифів для визначення компонента оплати праці медиків з базовою величиною не менше 250% середньої базової зарплати в Україні за липень року, що передує плановому.

«Натомість Уряд пропонує нам визначити порядок та розміри фінансування програми медичних гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного та місцевих бюджетів. По суті це означає, що фінансування даної програми буде здійснюватися за залишковим принципом, що негативно позначиться на якості надання медичної допомоги та її доступності», — підкреслив голова Комітету.

М. Радуцький також висловив переконання, що Комітет має наполягати на тому, щоб норми закону щодо фінансування програми на рівні 5% ВВП і визначення мінімального рівня заробітної плати медиків виконувалися, а не скасовувалися.

Доповідач нагадав, що на минулому засіданні Комітет подав поправки до проєкту бюджету на 2021 р., які, зокрема, передбачають збільшення фінансування програми медичних гарантій із 123 до 220 млрд грн (або 5% ВВП).

В обговоренні законопроєкту взяли участь представники Міністерства охорони здоров’я України, Національної служби здоров’я України, ДП «Медичні закупівлі України».

Пропозиції Комітету

Комітет підтримав ряд пропозицій до законопроєкту, зокрема:

  • вилучити з нього пункт щодо зміни обсягів фінансування програми медичних гарантій та визначення окладів медиків;
  • доповнити та внести зміни в частині надання МОЗ права брати бюджетні зобов’язання за договорами закупівлі ліків;
  • включити пропозиції, надані Національною службою здоров’я України.

Рішення Комітету

Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проєкт закону № 4100 у першому читанні за основу із врахуванням наданих Комітетом пропозицій, та направити висновок щодо законопроєкту до Комітету з питань бюджету із проханням врахувати пропозиції, затверджені Комітетом з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Пресслужба «Українського медичного часопису» за матеріалами rada.gov.ua