COVID-19 та початок навчального року

14 серпня 2020
1005
Резюме

З метою гальмування поширення респіраторної інфекції підготовка навчальних закладів до нового академічного року має базуватися на дотриманні принципу зменшення контактів між школярами, персоналом та батьками. Зважаючи на легкість передачі коронавірусу під час розмови, кашлю або чхання, найбільшу епідеміологічну небезпеку становлять приміщення та повномасштабні заходи. Поза рідкісність ускладненого перебігу SARS-CoV-2 у дітей шкільного віку, поширення респіраторних інфекцій у навчальних закладах призводить до зараження дорослих верств населення та має негативні соціальні наслідки. Нижче наведено основні рекомендації Центрів з контролю та профілактики захворювань США (Centers for Disease Control and Prevention — СDС).

Заходи персональної гігієни

  • Провести навчання серед дітей щодо правильної техніки миття рук з милом протягом не менше 20 с.
  • Під час кашлю та/або чхання використовувати паперові серветки, після чого викинути їх, а руки вимити з милом.
  • Якщо вода та мило недоступні, використовувати дезінфікуючі розчини із вмістом ≤60° спирту.
  • Передбачити розміщення кошиків для сміття, які відкриваються шляхом натискання на ножну педаль.

Маски для обличчя

Основна мета носіння маски полягає у припиненні поширення інфекційного агента від людини з безсимптомним перебігом респіраторної інфекції. У навчальних закладах СDC рекомендовано надавати перевагу маскам із тканини, на противагу респіраторам та медичним маскам. Обов’язкове носіння тканинних масок рекомендоване шкільному персоналу. Стосовно учнів — суворе дотримання маскового режиму рекомендоване у разі неможливості дотримання соціального дистанціювання. В інших випадках маски для обличчя за можливістю рекомендовані учням старшого шкільного віку.

Використання масок не рекомендовано у таких випадках:

  • вік дитини ≤2 роки;
  • втрата свідомості або порушення дихання;
  • відсутність можливості самостійно вдягти чи зняти маску внаслідок стійких порушень моторної функції.

Прибирання та дезінфекція приміщень

  • Доступні для обробки поверхні загального користування, зокрема ручки на дверях та наочні матеріали та/або вироби, підлягають дезінфекції не рідше одного разу на день.
  • Рекомендовано скласти розклад прибирання у приміщенні.
  • Усі засоби для прибирання рекомендовано утримувати у недоступному для дітей місці з дотриманням відповідних правил безпеки.
  • Прибирання та провітрювання бажано проводити в пустому приміщенні.

Зберігання персональних речей

  • Рекомендовано навчати дітей користуватися виключно своїми речами.
  • Особисті речі кожної дитини рекомендовано зберігати в окремому ящику чи контейнері.
  • Уникати загального користування електронними пристроями, книгами, іграшками та предметами для художньої творчості.

Провітрювання

  • Провітрювання передбачає відкриття вікон та дверей.
  • Під час провітрювання рекомендовано враховувати небезпеку травмування дітей та переохолодження.

Забезпечення питною водою

  • З метою мінімізації користування бойлерами кожному учню рекомендовано мати персональну ємність з водою.
  • Усі ємності з питною водою загального користування рекомендовано обробляти дезінфектантами.

Розташування меблів у приміщенні

  • Рекомендовано дотримуватися відстані 1,5 м між двома столами.
  • Усі столи мають бути повернутими в один бік. Важливо уникати розсаджування учнів один напроти одного.
  • У приміщеннях адміністративного призначення рекомендовано встановлювати фізичні бар’єри між столами робітників, якщо дотримання соціальної дистанції неможливе.
  • Загальне користування ігровими майданчиками або спортивними залами рекомендовано обмежити.

Організація харчування в школах

  • СDС рекомендовано організація персональних обідів для школярів поза межами їдальні.
  • Одноразовий посуд має переваги над посудом багаторазового використання.
  • Миття багаторазового посуду рекомендовано проводити з використанням гумових рукавичок та за допомогою гарячої води та мила. Оптимальним рішенням буде наявність посудомийної машини.
  • Заборонено проведення харчування шляхом організації фуршету та/або сімейного столу.
  • Їжу рекомендовано пакувати в персональні упаковки.

Загальна стратегія

  • Головна стратегія мінімізації негативних наслідків респіраторної інфекції полягає у впровадженні індивідуальних графіків роботи для шкільного персоналу та використання віддалених форм навчання для учнів груп підвищеного ризику ускладненого перебігу коронавірусної інфекції.
  • Рекомендоване обмеження проведення масових заходів, зокрема відвідування музеїв, кінотеатрів тощо. При проведенні спортивних змагань глядачам рекомендовано дотримуватися соціальної дистанції та маскового режиму.
  • З метою мінімізації контактів між дітьми, шкільним персоналом та батьками, учнів рекомендовано поділити на стабільні за складом невеликі робочі групи та намагатися мінімізувати контакти між цими групами шляхом запровадження гнучкого розкладу навчання в декілька змін.
  • Адміністрації навчального закладу рекомендовано організувати щоденний моніторинг здоров’я шкільного персоналу та учнів шляхом безконтактного вимірювання температури та виявлення респіраторних симптомів. Для ізоляції осіб із позитивними результатами тестування та/або з респіраторними симптомами CDC рекомендовано виділити окреме приміщення.
  • Рекомендовано проводити регулярні навчання шкільного персоналу щодо дотримання правил епідемічної безпеки, зокрема під час догляду за учнями з респіраторними симптомами.
  • У разі виникнення респіраторних симптомів або позитивного тесту на COIVID-19 учням та шкільному персоналу рекомендовано залишатися вдома. Батьки повинні попередити шкільний персонал про захворювання дитини.

Висновки

Таким чином, головна стратегія організації навчального процесу спрямована на зменшення поширення респіраторного вірусу серед дітей та зниження частоти ускладненого перебігу коронавірусної інфекції серед дорослого населення.

Юлія Жарикова,
за матеріалами https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/schools.html