Відкрито механізм самознищення туберкульозної палички

3 серпня 2020 о 14:33

Міжнародна група дослідників з Даремського університету (Велика Британія) та Лабораторії молекулярної біології і генетики (Франція) ідентифікувала токсин, здатний пригнічувати ріст мікобактерій туберкульозу (M. tuberculosis). Зазначимо, що токсин MenT виробляється патогенною бактерією як такою. Загалом у своїй статті автори описали 4 нуклеотидилтрансферазаподібних токсинів сімейства DUF1814, що кодуються патогеном M. tuberculosis. Результати дослідження продемонстрували раніше не відомий механізм ферментативної активності, використовуваний бактеріальними токсинами, і, таким чином, відкрили нові шляхи потенційного лікування туберкульозу та інших інфекцій, в основі яких лежить блокування синтезу білка.

Як відомо, туберкульоз є одним із найбільш смертоносних інфекційних захворювань у світі, від якого щорічно вмирають близько 1,5 млн людей. Незважаючи на те що більшість випадків захворюваності можна купірувати за допомогою належного лікування, кількість резистентних до антибіотикотерапії інфекцій неухильно зростає. Захворювання розповсюджується у разі вдихання крихітних аерозольних краплин, які виділяються при кашлі або чханні інфікованої людини. Туберкульоз в основному вражає легені, але може поширюватися на будь-які органи та системи, включаючи залози, кістки та нервову систему. M. tuberculosis виробляють токсини з метою адаптації до умов навколишнього середовища. Зазвичай ці токсини нейтралізуються відповідним антидотом, але у разі їх підвищеної активності вони здатні гальмувати ріст бактерій і навіть призводити до загибелі клітин.

Таким токсином виявився MenT3, який виробляється M. tuberculosis. Дослідники збудували детальну тривимірну модель, завдяки якій разом із даними генетичних та біохімічних досліджень продемонстровано, що токсин інгібує використання амінокислот, необхідних бактеріям для продукування білків (рисунок).

Рисунок. Пригнічення росту M. tuberculosis активованим токсином MenT порівняно із біохімічно інактивованими мутантними його версіями (Mutant 1, Mutant 2)

Співавтор статті, лікар та доцент кафедри біології Даремського університету, Тім Блоуер (Tim Blower) зазначає: «Шляхом примусової активації MenT або дестабілізації зв’язку токсин–антитоксин MenA можна нейтралізувати бактерії, що викликають туберкульоз».

Зазначається, що отримані результати відкривають нові можливості для розроблення лікарських засобів нового покоління.

• Durham University (2020) Scientists find new way to kill tuberculosis (https://phys.org/news/2020-07-scientists-tuberculosis.html).

Катерина Приходько-Дибська