Презентовано імунобіологічний метод діагностики хвороби Альцгеймера

4 червня 2020 о 11:10

Деменція: відкриті питання діагностики та лікування

Хвороба Альцгеймера — одна з найпоширеніших форм деменції. Проявами та наслідками захворювання є розвиток нейродегенеративних змін, що постійно прогресують, порушення та втрата пам’яті, зміни особистості і труднощі, що супроводжують повсякденне життя людини. Нині відомо, що аномальне накопичення білкових олігомерів є найбільш імовірною причиною розвитку деменції. Відповідно до амілоїдної гіпотези, протеїни β-амілоїду порушують функціонування та призводять до загибелі нейронів. Змінене формування структури білків спричиняє їх аномальне накопичення, що ускладнює процеси фізіологічної нейротрансмісії. Крім того, відбувається руйнація життєво важливої клітинної транспортної системи, утруднюючи процеси обміну нутрієнтів та інших біологічно активних сполук.

На сьогодні проведено понад 400 дослідницьких випробувань потенційних лікарських засобів. Однак жоден із них не був схвалений як такий, що може ефективно змінювати клінічний перебіг хвороби Альцгеймера. За статистичними даними Великої Британії, деменція залишається єдиним станом серед 10 основних причин смерті без визначеної терапії, яка би дозволяла запобігати, зупиняти чи вповільнювати її прогресування.

Незважаючи на те, що амілоїдна гіпотеза була визнаним теоретичним поглядом, труднощі діагностики амілоїдних β-олігомерів все ще зумовлювали варіабельність її доказової основи, припускаючи широту етіологічних чинників розвитку хвороби Альцгеймера. У новому дослідженні співробітників Кембриджського університету (University of Cambridge), Велика Британія, Університетського коледжу Лондона (University College London), Велика Британія, та Лундського університету (Lund University), Швеція, презентовано штучно синтезовані антитіла, здатні з високою точністю та у достатній кількості ідентифікувати токсичні олігомери, які є характерною ознакою цього захворювання. На думку авторів технології, результати роботи можуть сприяти впровадженню нового методу імунобіологічної діагностики хвороби Альцгеймера та інших типів деменції. Про висновки дослідження повідомляється в журналі «Proceedings of the National Academy of Sciences» 26 травня 2020 р.

Переваги імунобіологічної діагностики на основі антитіл β-олігомерів

Донині стандартні методи ідентифікації з використанням антитіл не дозволяли здійснювати належний кількісний аналіз олігомерних протеїнових сполук, які відіграють основну роль у нейродегенеративних процесах. Відсутність технологій детекції олігомерів утруднювала розроблення ефективних діагностичних і терапевтичних втручань, зумовлюючи невизначеність амілоїдної гіпотези. Створення антитіл, специфічними мішенями яких є олігомери β-амілоїду, на думку науковців, які проводили дослідження, стало суттєвим кроком, що спрощує відстежування етапності процесу та прогресування патологічних змін, забезпечує оцінку причин та здійснення контролю перебігу захворювання. Олігомери складно ідентифікувати, ізолювати та вивчити. Однак представлений метод дозволяє генерувати молекули антитіл, специфічні до олігомерів β-амілоїду, незважаючи на їх гетерогенність.

Представлений метод імунобіологічної діагностики заснований на підході щодо вивчення антитіл і ґрунтується на технології обчислювального монтажу комплексів антиген–антитіло. Тому метод дозволяє моделювати антитіла до антигенів, які циркулюють недовго, але мають вкрай виражені гетерогенні стимулювальні властивості. У своїх експериментах in vitro та in vivo, застосовуючи раціональну стратегію дизайну, яка дозволяє виокремлювати певні ділянки або епітопи олігомерів, дослідникам вдалося створити антитіла з вищою афінністю порівняно з іншими формами β-амілоїдів. Така відмінність є ключовою ознакою, яка дозволяє, використовуючи антитіла, кількісно визначати токсичні олігомери у зразках in vitro та in vivo.

Обговорюючи результати проведеної роботи, дослідники висловили сподівання на те, що подібний інструмент буде корисним у подальших пошуках потенційних лікарських засобів, а також зможе забезпечити кращий контроль перебігу захворювання пацієнтів із деменцією.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

• Aprile F.A., Vendruscolo M. et al. (2020) Rational design of a conformation-specific antibody for the quantification of Aβ oligomers. PNAS, May 26. DOI: 10.1073/pnas.1919464117.

Наталія Савельєва-Кулик