Івермектин — препарат, ефективний у боротьбі із COVID-19

10 квітня 2020 о 16:54

Австралійські вчені з Інституту інфекцій та імунітету Пітера Доерті, Мельбурн, дослідили противірусну ефективність недорогого лікарського засобу, що застосовується для лікування пацієнтів із паразитарними інфекціями. Івермектин схвалений Управлінням з контролю за харчовими продуктами і лікарськими засобами США (Food and Drug Administration — FDA) в якості протипаразитарного препарату широкого спектра дії, який продемонстрував противірусну активність in vitro.

Цей лікарський засіб застосовується вже протягом десятиріч. Його було впроваджено у клінічну практику в якості ветеринарного препарату в 1970-х роках. Лікарі призначають його за наявності вошей, корости, інших інфекцій. Результати ранніх досліджень доводили високу ефективність івермектину в боротьбі з вірусом імунодефіциту людини 1-го типу (ВІЛ-1), а також зі збудниками лихоманки денге та гарячки Західного Нілу.

У звіті, опублікованому в журналі «Antiviral Research», зроблено такі висновки:

• івермектин є інгібітором SARS-CoV-2 in vitro;
  • одноразова обробка івермектином інфікованих вірусом клітин здатна привести до зниження реплікації вірусної РНК у 5000 разів протягом 48 год;
  • івермектин схвалений FDA, тому може застосовуватися повторно;
  • івермектин є доступним препаратом, оскільки належить до переліку основних лікарських засобів ВООЗ.

Девід Джанс, співавтор дослідження, професор біохімії та молекулярної біології Університету Монаш у Мельбурні, каже: «Ми виявили, що одна доза івермектину здатна вбити COVID-19 у чашці Петрі протягом 48 год, що свідчить про його високу противірусну активність». Кайлі Вагстафф, старший науковий співробітник кафедри біохімії та молекулярної біології, додає: «Навіть вже після 24 год відбулося значне скорочення вірусної РНК у зразках, оброблених івермектином».

Експеримент проводився на клітинній лінії Vero-hSLAM (клітини епітелію нирки африканської зеленої мавпи). В інфіковану культуру згодом додавали препарат у молярній концентрації 5 мкмоль/л. Кількість вірусної РНК визначали у супернатанті: надосадової рідини, що залишилася після руйнування та центрифугування клітин. У зразках, відцентрифугованих після 24 год обробки препаратом, спостерігалося зниження рівня вірусної РНК на 93% порівнянно з контрольним зразком. Протягом 48 год івермектин зменшував кількість вірусної РНК на 99,8%.

Однак необхідно з’ясувати, чи буде ефективним дозування, при якому препарат можна буде застосовувати для лікування людей. Також слід зазначити, що ніхто не повинен займатися самолікуванням за допомогою івермектину, оскільки тестування на людях ще не проводилося.

• Caly L., Druce J., Catton M. et al. (2020) The FDA-approved Drug Ivermectin inhibits the replication of SARS-CoV-2 in vitro (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166354220302011?via%3Dihub).

Катерина Приходько-Дибська