PittCoVacc — потенційна вакцина від COVID-19

3 квітня 2020 о 16:04

Вчені Пітсбургського університету оголосили про винахід потенційної вакцини проти SARS-CoV-2 — коронавірусу, що викликав пандемію COVID-19. Вакцина успішно випробувана на мишах; до випробувань на людях дослідники сподіваються приступити найближчим часом. Також дослідники розробили новий спосіб доставки препарату до організму людини — за допомоги так званого масиву мікроголок. 400 крихітних голок розміщені на спеціальному пластирі й доставляють фрагменти вірусного білка під шкіру. Голки і сам пластир складаються із цукрів, які повністю розсмоктуються. Стаття опублікована у журналі «EBioMedicine».

Андреа Гамботто, доктор медичних наук, доцент кафедри хірургії у Медичній школі Пітта, говорить: «У нас був минулий досвід боротьби із SARS-CoV у 2003 та MERS-CoV — у 2014 роках. Ці два віруси, тісно пов’язані із SARS-CoV-2, показують нам, що певний спайковий білок, який формує шипи віріона коронавірусу, важливий для індукування імунітету у боротьбі з ним. Ось чому так важливо фінансувати дослідження щодо вакцин. Ви ніколи не знаєте, звідки почнеться наступна пандемія». «Можливість швидко розробити цю вакцину стала результатом спільної роботи вчених, які мають досвід у різних галузях досліджень та переслідують одну мету», — додає співавтор, доктор медичних наук, професор кафедри дерматології Луї Фало.

На відміну від іншої експериментальної вакцини, заснованої на мРНК вірусу, тут застосовується більш традиційний підхід і за основу взяті фрагменти вірусних білків. Аналогічно розробляються вакцини від грипу. Вакцина названа коротко від Pittsburgh Coronavirus Vaccine — PittCoVacc із новим способом доставки до організму. «Ми розробили таку систему,  ґрунтуючись на методі введення вакцини від віспи через подряпини на шкірі, але удосконалили технологію. Це доволі безболісна процедура», — говорить Л. Фало.

Поки що вакцина протестована лише на мишах і посприяла підвищеному виробленню у них антитіл до SARS-CoV-2 протягом 2 тиж після введення. Дослідники відзначають, що миші, які отримали вакцину від MERS-CoV, продукували достатній рівень антитіл, необхідний для нейтралізації вірусів, принаймні, протягом 1 року. Поки що зміни рівня концентрації антитіл до SARS-CoV-2 відбуваються тим же шляхом. Вчені підкреслюють, що нова вакцина зберігає свою ефективність навіть після ретельної стерилізації гамма-випромінюванням, що є ключовим фактором на шляху до створення вакцини, придатної для застосування у людей. Наразі автори експерименту в процесі подачі заявки на отримання схвалення лікарського засобу Управлінням з санітарного нагляду за якістю харчових продуктів та медикаментів (FDA) в очікуванні початку клінічних випробувань I фази на людях.

• Kim E., Erdos G., Huang S. et al. (2020) Microneedle array delivered recombinant coronavirus vaccines: Immunogenicity and rapid translational development (https://www.thelancet.com/pdfs/journals/ebiom/PIIS2352-3964(20)30118-3.pdf).

Катерина Приходько-Дибська