Ефект інтерферону та ризик ускладнень вагітності

18 липня 2019 о 16:05

Клітинний механізм, який перешкоджає плацентарному розвитку

Ризик ускладненого перебігу вагітності зумовлений багатьма факторами. За статистичними оцінками, 10–20% вагітностей завершуються перериванням протягом І триместру. Затримка внутрішньоутробного розвитку плода може бути наслідком інфікування організму матері вірусними та паразитарними агентами, прикладом чого може слугувати токсоплазмоз, віруси краснухи, цитомегаловіруси, віруси герпесу чи вірус Зіка, а також в результаті генетичних чи аутоімунних патологій. Командою дослідників під керівництвом наукових співробітників відділення вірусології та імунології Інституту Пастера (Institut Pasteur), Франція, описано новий клітинний механізм, який перешкоджає плацентарному розвитку та потенційно зумовлює виникнення серйозних ускладнень перебігу вагітності. Зазначений механізм безпосередньо пов’язаний з продукцією інтерферону, який, як відомо, є ключовим фактором, що синтезується в реакціях інфекційно-запальної відповіді, особливо при вірусному інфікуванні. Стаття за матеріалами дослідження опублікована у виданні «Science» 11 липня 2019 р.

Інтерферон, синцитин і трансмембранні протеїни

Підвищення рівня інтерферону І типу під час вагітності пов’язують з внутрішньоутробною затримкою росту плода, ризиком передчасних пологів та загибеллю плода. Однак механізми, що зумовлюють зазначені процеси, залишались недостатньо зрозумілими. Відомо, що найважливішим етапом розвитку плаценти є злиття клітин трофобласта в багатоядерний шар синцитіотрофобласта. У свою чергу процес злиття опосередкований активністю синцитинів — глікопротеїнів, що експресуються клітинами трофобласта та індукують диференціацію та злиття його клітин з утворенням синцитію. Порушення формування синцитіотрофобласта може бути основою для розвитку плацентарної недостатності та перешкоджати розвитку плода. Подібні аномалії можуть супроводжувати повільний внутрішньоутробний розвиток плода, наявність системного червоного вовчака у матері, трисомію за хромосомою 21 у плода.

Загальновідомо, що інтерферон синтезується імуноцитами на тлі інфекційного процесу в організмі. Підвищені рівні інтерферону можуть спостерігатися при аутозапальних процесах, таких як системний червоний вовчак, а також при інфекційних захворюваннях. У представленому дослідженні вчені продемонстрували важливість ролі інтерферону у розвитку аномалій плаценти, зокрема в блокуванні формування синцитіотрофобласта. Так, доведено, що інтерферон сприяє синтезу протеїнів, відомих як інтерферон-індуковані трансмембранні протеїни (interferon-induced transmembrane proteins — IFITMs), які блокують активність синцитину.

Фізіологічні функції згаданих трансмембранних білків полягають у створенні перешкод для злиття вірусних компонентів з клітинною мембраною, що запобігає проникненню та подальшому внутрішньоклітинному розмноженню вірусів. У ході дослідження було використано експериментальні моделі та клітини людини. Це дозволило продемонструвати, що розглянутий аспект функціональної активності інтерферон-індукованих трансмембранних протеїнів може впливати негативно, якщо вказані білки синтезуються в критичний період формування плаценти.

Висновки та перспективи подальших досліджень

Зважаючи на це, дослідники дійшли висновку, що уточнення ролі інтерферон-індукованих трансмембранних білків дозволяє розширити уявлення про механізми формування плаценти, а також передумови порушень цих важливих процесів на тлі інфікування організму матері чи розвитку захворювань іншої етіології. Перспективу подальших досліджень автори вбачають у вивченні можливої ролі трансмембранних протеїнів у розвитку інших патологій плаценти неясної етіології, зокрема при ранніх спонтанних абортах та у випадках прееклампсії. Крім того, дослідники зазначили, що в довготривалій перспективі блокування ефектів інтерферон-індукованих трансмембранних протеїнів потенційно може стати основою нової терапевтичної стратегії запобігання пов’язаним з інтерфероном порушенням розвитку та функцій плаценти.

• Buchrieser J., Degrelle S.A., Couderc T. et al. (2019) IFITM proteins inhibit placental syncytiotrophoblast formation and promote fetal demise. Science, 365: 176–180.
  • INSERM (2019) High-risk pregnancy: The interferon effect: Discovery of a cellular mechanism involved in abnormal placental development during some high-risk pregnancies. ScienceDaily, July 11.

Наталія Савельєва-Кулик