Український Медичний Часопис
Издательство МОРИОН АПТЕКА online Компендиум Клиническая онкология Работа в медицине и фармации
Меню
  • Головна
  • Новини
  • Публікації
  • Свіжий номер
  • Архів
  • Фахові заходи
  • Освіта
  • Протоколи та настанови
  • Інформація про видання
  • Вимоги до авторів
  • Автори
  • Організації
  • Рубрики
    Назад
    • Академія — дистанційна освіта on-line
    • Актуально
    • Без рубрики
    • Випадок з практики
    • Доказова медицина
    • Історія медицини
    • Клінічні випробування
    • Лікарю-практику
    • Медична етика
    • Медичне право
    • Менеджмент та маркетинг у сфері охорони здоров'я
    • На стику спеціальностей
    • Належна клінічна практика
    • Наукові дискусії
    • Організація охорони здоров'я
    • Оригінальні дослідження
    • Події та коментарі
    • Редакційна інформація
    • Рецензії
    • Стандарти та протоколи
    • Фармакоекономіка
    • Фахові заходи
  • Спеціальності
    Назад
    • Акушерство та гінекологія
    • Алергологія та пульмонологія
    • Ангіологія
    • Андрология
    • Анестезіологія та інтенсивна терапія
    • Гастроентерологія
    • Генетична та регенеративна медицина
    • Дерматологія та венерологія
    • Ендокринологія
    • Епідеміологія
    • Імунологія
    • Інструментальна діагностика
    • Інфекційні хвороби
    • Кардіологія, ревматологія
    • Кардіохірургія
    • Медицина невідкладних станів
    • Медичне право
    • Мікробіологія
    • Наркологія
    • Невідкладна допомога
    • Неврологія та психіатрія
    • Нейрофізіологія
    • Нейрохірургія
    • Неонатологія
    • Нефрологія та урологія
    • Онкологія, гематологія
    • Організація охорони здоров'я
    • Ортопедія та травматологія
    • Оториноларингологія
    • Офтальмологія
    • Педіатрія
    • Променева діагностика
    • Профілактична медицина
    • Радіаційна медицина, радіологія
    • Реабілітація
    • Реанімація
    • Сімейна медицина
    • Стоматологія
    • Терапія, загальна практика
    • Трансфузіологія
    • Фармакоекономіка
    • Фармакологія
    • Флебология
    • Фтизіатрія
    • Фтізіатрія
    • Функціональна діагностика
    • Хірургія
  • English
  • Рус/Укр
Український Медичний Часопис
Знайти...
  • Рубрики
  • Спеціальності
  • Академія — дистанційна освіта on-line
  • Актуально
  • Без рубрики
  • Випадок з практики
  • Доказова медицина
  • Історія медицини
  • Клінічні випробування
  • Лікарю-практику
  • Медична етика
  • Медичне право
  • Менеджмент та маркетинг у сфері охорони здоров'я
  • На стику спеціальностей
  • Належна клінічна практика
  • Наукові дискусії
  • Організація охорони здоров'я
  • Оригінальні дослідження
  • Події та коментарі
  • Редакційна інформація
  • Рецензії
  • Стандарти та протоколи
  • Фармакоекономіка
  • Фахові заходи
  • Акушерство та гінекологія
  • Алергологія та пульмонологія
  • Ангіологія
  • Андрология
  • Анестезіологія та інтенсивна терапія
  • Гастроентерологія
  • Генетична та регенеративна медицина
  • Дерматологія та венерологія
  • Ендокринологія
  • Епідеміологія
  • Імунологія
  • Інструментальна діагностика
  • Інфекційні хвороби
  • Кардіологія, ревматологія
  • Кардіохірургія
  • Медицина невідкладних станів
  • Медичне право
  • Мікробіологія
  • Наркологія
  • Невідкладна допомога
  • Неврологія та психіатрія
  • Нейрофізіологія
  • Нейрохірургія
  • Неонатологія
  • Нефрологія та урологія
  • Онкологія, гематологія
  • Організація охорони здоров'я
  • Ортопедія та травматологія
  • Оториноларингологія
  • Офтальмологія
  • Педіатрія
  • Променева діагностика
  • Профілактична медицина
  • Радіаційна медицина, радіологія
  • Реабілітація
  • Реанімація
  • Сімейна медицина
  • Стоматологія
  • Терапія, загальна практика
  • Трансфузіологія
  • Фармакоекономіка
  • Фармакологія
  • Флебология
  • Фтизіатрія
  • Фтізіатрія
  • Функціональна діагностика
  • Хірургія
Реклама у номері 1(141) – I/II 2021
  • Всі новини
2019-07-04 :
  • Актуально,
  • Лікарю-практику,
  • Події та коментарі

Бали для лікарів: детально про нові формати навчання

Мартишин О.О.

  • Редакція журналу «Український медичний часопис»

Резюме. Провайдери освітніх послуг про зміни у навчанні лікарів

В Україні вже діють різноманітні курси для лікарів, які дають можливість отримати сучасні знання і навички. Відтепер за їх проходження будуть нараховуватися бали, потрібні для атестації. У Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України розповіли про деяких успішних провайдерів, які пропонують замість формального відсиджування годин — актуальну інформацію і прогресивні методики викладання.

Курси для лікарів за міжнародними стандартами

Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги (далі — Рада) організовує курси, покликані підвищити рівень знань та умінь з проведення реанімації й надання екстреної медичної допомоги, зокрема медиками в лікувально-профілактичних закладах. Голова правління Ради Віталій Крилюк, який також є інструктором Європейської ради реанімації, розповів, як ці курси можуть бути корисні лікарям в організації безперервного професійного розвитку.

У системі Європейської ради реанімації є три напрями курсів, які стосуються надання допомоги при раптовій зупинці кровообігу. Група курсів із серцево-легеневої реанімації має декілька рівнів, починаючи з базового (Basic life support — BLS) і закінчуючи поглибленим (Advance life support — ALS). Курси BLS підходять для всіх: і медиків, і людей інших професій; ALS стосуються надання допомоги на ранньому госпітальному етапі. Зараз у нас ці курси проходять медики всіх напрямів: і догоспітального етапу, і екстреної медичної допомоги, і лікарі стаціонарів — від терапевтів до анестезіологів.

Самі курси недовгі: BLS, наприклад, тривають 8 год, ALS — 3 дні, але передбачають не читання лекцій, а винятково відпрацювання алгоритму дій. Перед початком слухачі курсів отримують доступ до методичних матеріалів, які вони повинні прочитати і прийти на курси вже підготовленими. Тобто три дні — це завершальний етап, а якщо врахувати час, коли курсанти готуються, — загалом це охоплює декілька тижнів.

«Ми почали впроваджувати ці курси у вересні минулого року, коли отримали дозвіл, уклали договори про співпрацю і владнали всі формальні й документальні моменти з Європейською радою реанімації. Тому наші курси відповідають найвищим європейським стандартам: Європейська рада дуже жорстко контролює рівень викладання», — зазначив В. Крилюк.

Крім курсів із серцево-легеневої реанімації, є курси з надання допомоги дітям. Вони також мають кілька рівнів: BLS педіатричний і ALS педіатричний; є окремий курс із допомоги новонародженим, своя специфіка є і в допомозі дітям різних вікових категорій. «Зараз плануємо і готуємо методичну базу для курсів із травматології. У Європейської ради реанімації є відповідний курс, який призначений переважно для ранньогоспітального етапу надання допомоги», — наголосив очільник Ради.

Ще один напрям — курси для інструкторів. Це також актуально для медиків — не заради отримання балів у рамках безперервного професійного розвитку, а щоб мати кращі можливості для перекваліфікації, якщо вони захочуть зайнятися викладанням. З кожного набору курсантів вибирають тих, хто міг би викладати, і запрошують їх пройти курс «викладач-інструктор». Зараз тих, хто міг би якісно викладати згадані курси, недостатньо, а потреба в цьому велика.

Нова система безперервного професійного розвитку в усьому переважає стару систему. Важливо, що лікар може сам обирати, що він хоче вивчати. Він не прив’язаний до системи, яка змушує його ходити на передатестаційні цикли і непотрібні цикли тематичного удосконалення (вони мають практично нульовий ефект). Тепер немає потреби писати звіти, які на 90% були формальними і не відповідали дійсності. Ще великий плюс у тому, що люди зможуть отримати доступ до якісної інформації. «У нас зараз, напевно, збільшиться обсяг роботи, адже бали, які зможуть отримати люди після завершення наших курсів, необхідно набирати щороку», — резюмував В. Крилюк.

Зручні курси для лікарів

Центр громадського здоров’я (ЦГЗ) МОЗ України розробляє і впроваджує онлайн-курси. Його фахівці брали участь в удосконаленні нової системи безперервного професійного розвитку, вони одразу включилися в доопрацювання проекту наказу № 446, щойно його було оприлюднено для громадського обговорення. У відділі координації освітніх програм ЦГЗ МОЗ України розповіли про переваги курсів онлайн-навчання та удосконалення, які буде впроваджено найближчим часом.

На платформі дистанційного навчання ЦГЗ зараз доступні 11 курсів. Їхня тематика відповідає основним напрямам роботи ЦГЗ: громадське здоров’я, боротьба з ВІЛ-інфекцією, вірусними гепатитами і туберкульозом, замісна підтримувальна терапія, організаційні аспекти надання медичної допомоги. Вони призначені насамперед для лікарів первинної та вторинної ланки, деякі – для соціальних працівників або психологів. Серед курсів, які планують запустити до кінця року, є орієнтовані на широку аудиторію, в тому числі на неспеціалістів.

У вересні ЦГЗ планує запустити великий курс «Основи громадського здоров’я для фахівців». Крім нього, зараз у виробництві іще п’ять курсів. Серед них є високоспеціалізовані (наприклад курс із ДОТ для лікарів, які ведуть випадок туберкульозу) та більш загальні: з неінфекційних захворювань, імунопрофілактики тощо.

Найголовніша перевага онлайн-курсів — це можливість для слухачів дивитися їх будь-де, де є відносно стабільний інтернет, у тому числі з мобільних пристроїв. «Ми принципово відмовилися від моделі навчання, коли кожен наступний модуль відкривається тиждень за тижнем. У кожного слухача свій темп навчання, свої можливості: онлайн-навчання дозволяє це враховувати, і було б недалекоглядно не користуватися цією перевагою. Ефективно працює змішаний формат, коли частину курсу слухачі проходять онлайн, а потім ЦГЗ запрошує їх на очний тренінг. Окрім цього, курси дозволяють висвітлити специфічні вузькоспеціалізовані теми, за якими важко провести офлайн-навчання, — наприклад дитинство з ВІЛ», — зазначають у ЦГЗ.

Якщо грамотно організувати й супроводжувати процес навчання, він буде не менш ефективним за традиційні форми, а в дечому навіть їх переважатиме. Онлайн-навчання — це повноцінний професійний розвиток, особливо якщо лікар ставиться до цього відповідально і не нехтує іншими формами (тренінгами, стажуваннями), читає профільну літературу та актуальні публікації тощо.

Наказ № 446, який запроваджує нову систему безперервного професійного розвитку, — це те, на що довго чекали. Щойно він з’явився на громадському обговоренні, ЦГЗ одразу ж включився в його доопрацювання, постійно консультувався з фахівцями з МОЗ України. Цей наказ впорядковує освітні форми, які вже фактично склалися, та врегульовує офіційний статус освітніх заходів, які проводить ЦГЗ: і тренінгів, і онлайн-курсів. Важливо, що серед провайдерів безперервного професійного розвитку формується здорове конкурентне середовище та ліквідується багаторічна монополія інститутів післядипломної освіти. Фахівці мають можливість самостійно обирати, які заходи для них є найкориснішими та найцікавішими, — це справді важливо.

Нова система нарешті дозволяє лікарям повноцінно включати наші заходи до освітнього портфоліо. Це стимулюватиме провайдерів розширювати можливості для професійного розвитку, планувати нові онлайн-курси та тренінги, а фахівців — шукати те, що їм найбільш цікаво, а не зосереджуватися винятково на традиційних курсах тематичного удосконалення.

У ЦГЗ стежили за впровадженням системи безперервного професійного розвитку із самого початку, тому намагалися максимально передбачити «синхронізацію» з цими змінами. Зараз доопрацьовують платформу дистанційних курсів, щоб спростити життя і лікарям, і атестаційним комісіям: уже додали можливість самостійної генерації сертифікатів, скоро з’явиться можливість верифікації сертифікатів та інші корисні функції. Платформу дистанційних курсів чекає велике оновлення.

Інше нововведення — система обліку учасників, які пройшли будь-які освітні заходи в ЦГЗ. Це дозволить максимально спростити підтвердження балів для освітнього портфоліо та оптимізувати навчання так, щоб забезпечити якнайширше охоплення.

Як зручно та безкоштовно отримувати бали

Проект «Академія — дистанційне навчання on-line» розпочато під егідою Національної медичної академії післядипломної освіти (НМАПО) імені П.Л. Шупика. За 9 років свого існування він перетворився на повномасштабний навчальний проект, корисний і зручний для практикуючих лікарів багатьох спеціальностей, що підтверджують його безпрецедентна популярність і масштабний відгук читачів. Завдяки проекту кожен лікар має можливість підвищувати рівень своїх знань за вибраною спеціальністю шляхом засвоєння матеріалу лекцій, розміщених на спеціалізованій сторінці сайту, а згодом — перевірити їх в системі тестування on-line. Особа, яка успішно склала тестове завдання з певної теми, отримує сертифікат про засвоєння матеріалу та 1 бал для атестації на присвоєння (підтвердження) лікарської кваліфікаційної категорії, що надає додаткові переваги під час проходження передатестаційних циклів і циклів тематичного вдосконалення на базі НМАПО імені П.Л. Шупика.

Зверніть увагу: як лікарям отримувати бали у системі безперервного професійного розвитку.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами moz.gov.ua, phc.org.ua, education.umj.com.ua

Коментарі
Без коментарів » Додати свій
Залишити коментар

Якщо ви помітили помилку, виділіть текст з помилкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це.
Ключові слова:
ALS, BLS, безперервний професійний розвиток, БПР для лікарів, Віталій Крилюк, дистанційне навчання лікарів, Європейська рада реанімації, курси для лікарів, платформа дистанційних курсів
Спеціальності:
Акушерство та гінекологія, Алергологія та пульмонологія, Ангіологія, Анестезіологія та інтенсивна терапія, Гастроентерологія, Генетична та регенеративна медицина, Дерматологія та венерологія, Ендокринологія, Імунологія, Інфекційні хвороби, Кардіологія, ревматологія, Медицина невідкладних станів, Медичне право, Наркологія, Наукові дискусії, Неврологія та психіатрія, Неонатологія, Нефрологія та урологія, Онкологія, гематологія, Організація охорони здоров'я, Ортопедія та травматологія, Оториноларингологія, Офтальмологія, Педіатрія, Профілактична медицина, Радіаційна медицина, радіологія, Реанімація, Стоматологія, Терапія, загальна практика, Фармакоекономіка, Фармакологія, Фтізіатрія, Хірургія
Перегляди: 11557
Украинский медицинский журнал

Видавництво «Моріон»
Редакція і видавництво: 02140, г. Київ, просп. Бажана 10А
Тел : +380 (44) 585-97-10

Спеціалізоване медичне онлайн-видання для лікарів, молодих фармацевтів, студентів медичних і фармацевтичних вишів.
Обмеження відповідальності

Издательство МОРИОНmorion.ua АПТЕКА onlineapteka.ua Компендиум — справочник лекарств №1compendium.com.ua