Бали для лікарів: детально про нові формати навчання

4 липня 2019 о 13:25
12222

В Україні вже діють різноманітні курси для лікарів, які дають можливість отримати сучасні знання і навички. Відтепер за їх проходження будуть нараховуватися бали, потрібні для атестації. У Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України розповіли про деяких успішних провайдерів, які пропонують замість формального відсиджування годин — актуальну інформацію і прогресивні методики викладання.

Курси для лікарів за міжнародними стандартами

Всеукраїнська рада реанімації та екстреної медичної допомоги (далі — Рада) організовує курси, покликані підвищити рівень знань та умінь з проведення реанімації й надання екстреної медичної допомоги, зокрема медиками в лікувально-профілактичних закладах. Голова правління Ради Віталій Крилюк, який також є інструктором Європейської ради реанімації, розповів, як ці курси можуть бути корисні лікарям в організації безперервного професійного розвитку.

У системі Європейської ради реанімації є три напрями курсів, які стосуються надання допомоги при раптовій зупинці кровообігу. Група курсів із серцево-легеневої реанімації має декілька рівнів, починаючи з базового (Basic life support — BLS) і закінчуючи поглибленим (Advance life support — ALS). Курси BLS підходять для всіх: і медиків, і людей інших професій; ALS стосуються надання допомоги на ранньому госпітальному етапі. Зараз у нас ці курси проходять медики всіх напрямів: і догоспітального етапу, і екстреної медичної допомоги, і лікарі стаціонарів — від терапевтів до анестезіологів.

Самі курси недовгі: BLS, наприклад, тривають 8 год, ALS — 3 дні, але передбачають не читання лекцій, а винятково відпрацювання алгоритму дій. Перед початком слухачі курсів отримують доступ до методичних матеріалів, які вони повинні прочитати і прийти на курси вже підготовленими. Тобто три дні — це завершальний етап, а якщо врахувати час, коли курсанти готуються, — загалом це охоплює декілька тижнів.

«Ми почали впроваджувати ці курси у вересні минулого року, коли отримали дозвіл, уклали договори про співпрацю і владнали всі формальні й документальні моменти з Європейською радою реанімації. Тому наші курси відповідають найвищим європейським стандартам: Європейська рада дуже жорстко контролює рівень викладання», — зазначив В. Крилюк.

Крім курсів із серцево-легеневої реанімації, є курси з надання допомоги дітям. Вони також мають кілька рівнів: BLS педіатричний і ALS педіатричний; є окремий курс із допомоги новонародженим, своя специфіка є і в допомозі дітям різних вікових категорій. «Зараз плануємо і готуємо методичну базу для курсів із травматології. У Європейської ради реанімації є відповідний курс, який призначений переважно для ранньогоспітального етапу надання допомоги», — наголосив очільник Ради.

Ще один напрям — курси для інструкторів. Це також актуально для медиків — не заради отримання балів у рамках безперервного професійного розвитку, а щоб мати кращі можливості для перекваліфікації, якщо вони захочуть зайнятися викладанням. З кожного набору курсантів вибирають тих, хто міг би викладати, і запрошують їх пройти курс «викладач-інструктор». Зараз тих, хто міг би якісно викладати згадані курси, недостатньо, а потреба в цьому велика.

Нова система безперервного професійного розвитку в усьому переважає стару систему. Важливо, що лікар може сам обирати, що він хоче вивчати. Він не прив’язаний до системи, яка змушує його ходити на передатестаційні цикли і непотрібні цикли тематичного удосконалення (вони мають практично нульовий ефект). Тепер немає потреби писати звіти, які на 90% були формальними і не відповідали дійсності. Ще великий плюс у тому, що люди зможуть отримати доступ до якісної інформації. «У нас зараз, напевно, збільшиться обсяг роботи, адже бали, які зможуть отримати люди після завершення наших курсів, необхідно набирати щороку», — резюмував В. Крилюк.

Зручні курси для лікарів

Центр громадського здоров’я (ЦГЗ) МОЗ України розробляє і впроваджує онлайн-курси. Його фахівці брали участь в удосконаленні нової системи безперервного професійного розвитку, вони одразу включилися в доопрацювання проекту наказу № 446, щойно його було оприлюднено для громадського обговорення. У відділі координації освітніх програм ЦГЗ МОЗ України розповіли про переваги курсів онлайн-навчання та удосконалення, які буде впроваджено найближчим часом.

На платформі дистанційного навчання ЦГЗ зараз доступні 11 курсів. Їхня тематика відповідає основним напрямам роботи ЦГЗ: громадське здоров’я, боротьба з ВІЛ-інфекцією, вірусними гепатитами і туберкульозом, замісна підтримувальна терапія, організаційні аспекти надання медичної допомоги. Вони призначені насамперед для лікарів первинної та вторинної ланки, деякі – для соціальних працівників або психологів. Серед курсів, які планують запустити до кінця року, є орієнтовані на широку аудиторію, в тому числі на неспеціалістів.

У вересні ЦГЗ планує запустити великий курс «Основи громадського здоров’я для фахівців». Крім нього, зараз у виробництві іще п’ять курсів. Серед них є високоспеціалізовані (наприклад курс із ДОТ для лікарів, які ведуть випадок туберкульозу) та більш загальні: з неінфекційних захворювань, імунопрофілактики тощо.

Найголовніша перевага онлайн-курсів — це можливість для слухачів дивитися їх будь-де, де є відносно стабільний інтернет, у тому числі з мобільних пристроїв. «Ми принципово відмовилися від моделі навчання, коли кожен наступний модуль відкривається тиждень за тижнем. У кожного слухача свій темп навчання, свої можливості: онлайн-навчання дозволяє це враховувати, і було б недалекоглядно не користуватися цією перевагою. Ефективно працює змішаний формат, коли частину курсу слухачі проходять онлайн, а потім ЦГЗ запрошує їх на очний тренінг. Окрім цього, курси дозволяють висвітлити специфічні вузькоспеціалізовані теми, за якими важко провести офлайн-навчання, — наприклад дитинство з ВІЛ», — зазначають у ЦГЗ.

Якщо грамотно організувати й супроводжувати процес навчання, він буде не менш ефективним за традиційні форми, а в дечому навіть їх переважатиме. Онлайн-навчання — це повноцінний професійний розвиток, особливо якщо лікар ставиться до цього відповідально і не нехтує іншими формами (тренінгами, стажуваннями), читає профільну літературу та актуальні публікації тощо.

Наказ № 446, який запроваджує нову систему безперервного професійного розвитку, — це те, на що довго чекали. Щойно він з’явився на громадському обговоренні, ЦГЗ одразу ж включився в його доопрацювання, постійно консультувався з фахівцями з МОЗ України. Цей наказ впорядковує освітні форми, які вже фактично склалися, та врегульовує офіційний статус освітніх заходів, які проводить ЦГЗ: і тренінгів, і онлайн-курсів. Важливо, що серед провайдерів безперервного професійного розвитку формується здорове конкурентне середовище та ліквідується багаторічна монополія інститутів післядипломної освіти. Фахівці мають можливість самостійно обирати, які заходи для них є найкориснішими та найцікавішими, — це справді важливо.

Нова система нарешті дозволяє лікарям повноцінно включати наші заходи до освітнього портфоліо. Це стимулюватиме провайдерів розширювати можливості для професійного розвитку, планувати нові онлайн-курси та тренінги, а фахівців — шукати те, що їм найбільш цікаво, а не зосереджуватися винятково на традиційних курсах тематичного удосконалення.

У ЦГЗ стежили за впровадженням системи безперервного професійного розвитку із самого початку, тому намагалися максимально передбачити «синхронізацію» з цими змінами. Зараз доопрацьовують платформу дистанційних курсів, щоб спростити життя і лікарям, і атестаційним комісіям: уже додали можливість самостійної генерації сертифікатів, скоро з’явиться можливість верифікації сертифікатів та інші корисні функції. Платформу дистанційних курсів чекає велике оновлення.

Інше нововведення — система обліку учасників, які пройшли будь-які освітні заходи в ЦГЗ. Це дозволить максимально спростити підтвердження балів для освітнього портфоліо та оптимізувати навчання так, щоб забезпечити якнайширше охоплення.

Як зручно та безкоштовно отримувати бали

Проект «Академія — дистанційне навчання on-line» розпочато під егідою Національної медичної академії післядипломної освіти (НМАПО) імені П.Л. Шупика. За 9 років свого існування він перетворився на повномасштабний навчальний проект, корисний і зручний для практикуючих лікарів багатьох спеціальностей, що підтверджують його безпрецедентна популярність і масштабний відгук читачів. Завдяки проекту кожен лікар має можливість підвищувати рівень своїх знань за вибраною спеціальністю шляхом засвоєння матеріалу лекцій, розміщених на спеціалізованій сторінці сайту, а згодом — перевірити їх в системі тестування on-line. Особа, яка успішно склала тестове завдання з певної теми, отримує сертифікат про засвоєння матеріалу та 1 бал для атестації на присвоєння (підтвердження) лікарської кваліфікаційної категорії, що надає додаткові переваги під час проходження передатестаційних циклів і циклів тематичного вдосконалення на базі НМАПО імені П.Л. Шупика.

Зверніть увагу: як лікарям отримувати бали у системі безперервного професійного розвитку.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами moz.gov.ua, phc.org.ua, education.umj.com.ua