ДП «Електронне здоров’я»: звіт за 2018 рік та плани на майбутнє

22 січня 2019
1006
Резюме

За 8 міс роботи Державного підприємства (ДП) «Електронне здоров’я» у 2018 р. сформовано команду професіо­налів з різних секторів бізнесу, державних та неурядових структур. Завдяки зусиллям колективу установи вдалося залучити кошти для впровадження зручних сервісів для пацієнтів та лікарів, які найближчим часом уже можна буде широко використовувати і які стануть невід’ємною частиною життя.

Результати тісної співпраці МОЗ, НСЗУ та міжнародних партнерів: впровадження першого етапу медичної реформи

Крім досягнутих результатів, описаних нижче, також розроб­лені та очікують впровадження електронні медичні картки, електронні рецепти, якими пацієнт зможе скористатися в аптеках різних областей у рамках програми «Доступні ліки». На стадії розробки перебувають функціонал для програми «Безкоштовна діагностика» та електрон­ні направлення пацієнтів. Уся розробка відбувається з чітким дотриманням термінів, погоджених ДП «Електронне здоров’я» з Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) та Національною службою здоров’я України (НСЗУ) в рамках Дорожньої карти розвитку eHealth на 2018–2019 роки.

Підписання декларацій пацієнтів з лікарями первинної медичної допомоги стало першим важливим кроком до впровадження якісних змін у системі охорони здоров’я. На початку 2018 р. саме цей функціонал у вигляді набору компонентів мінімально життє­здатного продукту (minimum viable product — MVP), а також стратегічні принципи розвитку eHealth, закладені Проектним офісом, ДП «Електронне здоров’я» взяло за основу у своїй роботі. Висловлюємо вдячність Проектному офісу eHealth за надійний фундамент, що став стартом для швидкого впровадження системи eHealth.

Яка кількість лікарів і пацієнтів була долучена до медичної реформи?

  • Більше ніж 23 млн пацієнтів підписали декларацію з лікарями первинної ланки.
  • Більше ніж 24 тис. лікарів долучилися до реформи.
  • Майже 2 тис. медичних закладів уклали договори з НСЗУ.
  • 15 бізнес-компаній стали частиною eHealth.

Світовий досвід побудови ІТ-компаній

На початку діяльності ДП «Електронне здоров’я» було ретельно вивчено та проаналізовано світовий досвід побудови ІТ-компаній, що діють у сферах, для яких характерні:

  • постійний пошук нестандартних рішень;
  • мінімізація часу «від ідей до ринкового продукту» (minimal «time-to-market»);
  • розробка продукту в умовах наявності багатьох стейкхолдерів.

На підставі аналізу особливостей сфери діяльності установи та з урахуванням інших факторів (VUCA) було обрано квазі-LEAN-підхід до організаційного дизайну та Agile-підхід для процесу розробки продукту.

Cтратегічними цілями ДП «Електронне здоров’я» у 2018 р. були:

  • Формування ефективної команди.
  • Залучення фінансової підтримки проекту з боку міжнародних партнерів.
  • Розробка компонентів системи відповідно до Дорожньої карти.
  • Створення умов і залучення бізнесу до роботи з eHealth.
  • Побудова процесів взаємодії зі всіма стейкхолдерами проекту.
  • Налагодження співпраці з міжнародними партнерами.
  • Вивчення й залучення технологій та міжнародного досвіду, в тому числі з питань безпеки.

Результати роботи за напрямами

Створення ефективного ДП «Електронне здоров’я» з налагодженою організаційною структурою та командою

Ключові досягнення:

  • сформовано штат ДП з досвідчених співробітників з різних сфер бізнесу та державного сектору;
  • визначено цілі, завдання та пріоритети роботи ДП;
  • у проектну роботу ДП інтегровано матричний підхід;
  • виокремлено 7 ключових функціональних напрямів та призначено керівників.

Проведена робота:

  • зібрано досвідчену гендерно збалансовану креативну команду професіоналів, що прийшли з ІТ, бізнесу, державного та неприбуткового секторів;
  • за участю команди проекту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» вибудовано та впроваджено бізнес-процеси, що описують функціонування ДП. Серед налагоджених бізнес-процесів: збір бізнес-вимог, планування розробки функціоналу системи, закупівлі, фінансове планування, робота з електронними медичними інформаційними системами (МІС), тестування та підтримка функціоналу, рекрутинг, адаптація, комунікація;
  • штат ДП налічує близько 30 співробітників, включно з консультантами, які активно працюють за функціональними напрямами:

розвиток програмного продукту (Product Owning);
розвиток електронної системи охорони здоров’я та співпраця з бізнесом (Business development and B2B);
фінанси та співпраця з міжнародними партнерами, що допомагають впроваджувати eHealth в Україні;
побудова захисту інформації компонентів електронної системи;
юридичний супровід діяльності ДП за всіма напрямами впровадження електронної системи;
робота з державними замовниками (B2G);
інформування стейкхолдерів та цільових аудиторій про діяльність ДП та просування продукту на всеукраїнському та міжнародному рівнях;

  • враховуючи комплексність і складність питань, з якими стикається ДП в ході розбудови системи eHealth в Україні, до роботи було залучено команди експертів компанії «Deloitte», яка імплементує проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я». Експертна підтримка здійснюється за напрямами: IT, бізнес-аналіз, кібербезпека, організаційний розвиток та юридичний блок;
  • проведено стратегічні сесії для формування цілей, завдань, місії ДП;
  • у роботу інтегровано матричний підхід для ефективної реалізації проектів. Цей підхід є доцільним, якщо є потреба у стислі строки опанувати складні системи для впровадження технологічних нововведень і швидкого реагування на зворотний зв’язок від користувачів після впровадження;
  • фахівці ДП взяли активну участь у розробці першої версії концепції інформатизації охорони здоров’я, яка описує стратегії розвитку eHealth в Україні, етапи реалізації, очікувані результати та терміни, джерела фінансування. Технічною групою експертів ДП проведено глибокий аналіз концепції, яку підготувала компанія «SMIS International OÜ». Надано офіційну оцінку концепції, а також низку зауважень та коментарів до документа. Розробка якісної та ефективної концепції, яка ґрунтується на українських реаліях і надає чіткий план дій, забезпечує уникнення помилок, ефективне використання всіх ресурсів, розуміння наслідків та бачення єдиних цілей всіма учасниками процесу;
  • розроблено бізнес-вимоги та підготовлено технічне завдання для впровадження електронного документообігу з метою підвищення ефективності підприємства;
  • для відокремлення функції ДП від загального поняття eHealth, прозорої комунікації та інформування аудиторії створено власну назву eZdorovya і сайт.

Розробка та впровадження компонентів електронної системи охорони здоров’я

Ключові досягнення:

  • розроблено та погоджено Дорожню карту проекту на 2018–2019 роки, в якій реалізовано всі ключові завдання;
  • впроваджено необхідний технічний функціонал для організації роботи первинної медицини в рамках першого етапу трансформації охорони здоров’я в Україні, в тому числі для укладання НСЗУ договорів із закладами охорони здоров’я;
  • розроблено функціонал для реімбурсації в рамках програми «Доступні ліки»;
  • отримано атестати підтвердження відповідності у сфері захисту інформації;
  • відібрано декілька розробників для побудови компонентів електронної системи.

Проведена робота:

  • створено та узгоджено Дорожню карту розробки функціоналу електронної системи охорони здоров’я;
  • проведено тендери БО «100 ВІДСОТКІВ ЖИТТЯ» на відбір розробників для побудови компонентів центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я. У серпні 2018 р. відібрано двох переможців для підписання рамкової угоди та участі в конкурсах. У грудні проведено новий тендер на закупівлю робіт із розвитку функціоналу центрального компонента електронної системи охорони здоров’я, переможців буде визначено в січні 2019 р.;
  • здійснюється наповнення та постійне оновлення довідкового ресурсу з описом функціоналу електронної системи охорони здоров’я;
  • розроблено та впроваджено функціонал підписання декларацій між лікарями та пацієнтами;
  • розроблено функціонал підписання договорів між медзакладами та НСЗУ;
  • розроблено функціонал реєстрації аптек та підписання договорів між аптеками та НСЗУ для реімбурсації в рамках програми «Доступні ліки»;
  • розроблено функціонал для впровадження медичних подій;
  • розроблено методи та алгоритми онлайн та офлайн дедуплікації даних в електронній системі охорони здоров’я;
  • розроблено методи верифікації при внесенні даних у систему;
  • отримано атестати підтвердження відповідності у сфері захисту інформації на програмний продукт та криптографічний захист каналу зв’язку;
  • проведено первинний аналіз та сформовано бізнес-вимоги і технічне завдання для реалізації функціоналу програми «Доступні ліки». Проведено тестові запуски функціоналу. На початку реалізації з метою впровадження найкращого досвіду в Україні разом з партнерами з проекту «Безпечні, доступні та ефективні ліки для українців» (SAFEMed) організовано семінар з обміну досвідом із закордонними експертами для всієї проектної команди;
  • для гарантування високого рівня безпеки розроблено план тестувань стійкості системи до несанкціонованого втручання. Організовано їх регулярне проведення сертифікованими компаніями з дотриманням державних та міжнародних стандартів безпеки;
  • досліджено наявні реєстри даних в організаціях, що підпорядковуються МОЗ. Розроблено архітектуру функціоналу та підходи для можливості інтеграції реєстрів у систему eHealth;
  • розроблено правила реліз-менеджменту для ефективної взаємодії та тестування нового функціоналу;
  • разом з командою проекту USAID «Реформа ВІЛ-послуг у дії» реалізовано супровід розробки та імплементації інформаційного модуля обліку медичних працівників та спеціалістів (HRIS) у загальну структуру системи eHealth;
  • проведено консультації та надано експертизу щодо формування технічного завдання на розробку інформаційної системи обліку лікарських засобів та медичних виробів. Розроблено підходи до інтеграції в загальну структуру системи eHealth;
  • забезпечено розробку функціоналу для НСЗУ з реорганізації закладів охорони здоров’я. Це дозволяє переносити дані в реорганізований заклад зі збереженням їхньої цілісності;
  • забезпечено розробку програмного продукту для можливості взаємодії працівників НСЗУ з системою eHealth: контрактування закладів охорони здоров’я/аптек, внесення змін у дані, моніторинг і верифікація даних;
  • побудовано процес пострелізної підтримки функціоналу електронної системи, що включає збір інформації про помилки, виявлені в процесі роботи МІС, аналіз продуктивності, підтримку програмного коду, аналіз та виправлення помилок;
  • розпочато інтеграцію з державними реєстрами з метою верифікації інформації для здійснення розрахунків. Зокрема, впроваджується можливість в автоматичному режимі, через прикладний програмний інтерфейс (API), здійснювати верифікацію інформації про надавачів медичних послуг з даними з Державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
  • тестується інтеграція з Державним реєстром актів цивільного стану для здійснення верифікації даних про померлих осіб та підтримки в актуальному стані інформації про осіб, які уклали декларації з лікарем;
  • проведено аналіз первинної медичної звітності та облікових медичних форм, а також нормативної бази, яка регламентує процес їх збору, на предмет оптимізації та впровадження безпаперової медичної звітності;
  • здійснюється постійний аналіз підготовленої нормативної бази у сфері електронної системи охорони здоров’я та надання експертних пропозицій.

Розробка та впровадження моделі взаємодії державно-приватного партнерства

Ключові досягнення:

  • підтримка і робота з 15 МІС, залученими до електронної системи eHealth;
  • налагоджено модель взаємодії державно-приватного партнерства;
  • налагоджено постійну технічну підтримку для МІС;
  • регулярні зустрічі та консультації для представників бізнесу;
  • комунікування можливості співпраці для потенційних партнерів — надавачів IT-послуг у медицині.

Проведена робота:

  • налагоджено модель взаємодії бізнес — держава для ефективного розвитку системи eHealth в Україні;
  • 15 електронних МІС приєдналися до eHealth, що дозволило забезпечити функціонал, необхідний державі, лікарям та пацієнтам;
  • доопрацьовано процедуру реєстрації, тестування та підключення МІС до компонентів системи;
  • налагоджено постійну технічну підтримку та консультації для МІС, що включає: розробку процедур реагування на інциденти, класифікацію інцидентів, контроль якості та часу реагування;
  • отримано 704 технічні та консультативні запити від бізнесу, з них вирішено 89%.

За весь час функціонування служби підтримки МІС:

отримано запитів — 704;
вирішено запитів — 623;
з них взято в роботу «change request» — 35;

  • досягнуто швидкість реакції на звернення (inquiry) МІС до 45 хв. Залежно від категорії запиту МІС швидкість вирішення запиту становить до 24 год, загальний uptime системи в режимі 24/7 — 99,5%, загальний uptime системи в робочий час за київським часом та в робочі дні (понеділок–субота) — 99,8%;
  • персональні консультації для представників МІС, проведені працівниками ДП, — в середньому понад 100 разів за місяць;
  • реалізовано 13 сесій тестувань МІС при додаванні нового функціоналу до продуктивного середовища;
  • організовано процес постійних консультацій бізнесу експертами ДП «Електронне здоров’я» щодо роботи системи, впровадження функціоналу та будь-яких змін;
  • узгоджено з асоціацією eHealth базові принципи бізнес-­моделі, закладено фундамент для наступних кроків у 2019 р.;
  • з метою залучення додаткових ресурсів та експертизи налагоджено співпрацю з Асоціацією розробників України;
  • з метою залучення бізнесу до розробки системи eHealth співробітники брали участь у таких тематичних конференціях:

InsuranceNEXT`UA 2018. Мета участі в заході — презентація ДП «Електронне здоров’я», напрямків його роботи, планів розвитку системи, подальші плани розвитку системи eHealth. Діалог з представниками страхових компаній щодо можливості інтеграції в електрон­ну систему та надання кінцевим споживачам (пацієнтам) найякісніших та необхідних сервісів;
«Трансформація системи охорони здоров’я», «eHealth — національна платформа електронного здоров’я», Літня школа для лікарів. Мета участі в заході — розширення знань медичної спільноти щодо електронної системи eHealth та її можливостей, переваг у повсякденній роботі лікарів;
Chernihiv.IT ProsvITa. eHealth — національна платформа електронного здоров’я. Мета заходу — презентація ДП «Електрон­не здоров’я», напрямів його роботи для прогресивних представників студентства;
«Інтеграція бізнесу в систему електронної охорони здоров’я України», «Потенціал взаємодії eHealth та бізнесу». Мета заходу — діалог держави та представників IT, фармацевтичних компаній, МІС та ін.;
«Система eHealth: бачення та плани реалізації. Архітектура системи, відкритий код та можливості для взаємодії». Мета заходу — представлення інноваційного державного проекту та залучення провідних розробників до імплементації окремих модулів системи;
зустріч із членами Асоціації розробників України. Мета заходу — налагодження взаємовигідних стосунків і пошук потенційних партнерів для розробки окремих модулів системи у проекті «Медичні події»;
VII Національна конференція з моніторингу та оцінки (Одеса). Мета заходу — обмін кращими практиками у сфері збору, використання та поширення стратегічної інформації, необхідної для прийняття рішень в охороні здоров’я;
Ukraine Pharmaceutical Forum. Впровадження реімбурсації в системі eHealth. Мета участі — розвиток взаємодії державного сектору з фармацевтичним ринком, залучення представників аптечного бізнесу до програми реімбурсації в рамках проекту «Доступні ліки»;
Форум партнерства держави та бізнесу «Реімбурсація 2.0». Мета заходу — представити та проаналізувати досвід реалізації програми «Доступні ліки»; поінформувати зацікавлені сторони про особливості реалізації програми у 2019 р.; обговорити нові правила для ефективної співпраці між державою та бізнесом; відповісти на гострі та нагальні питання бізнесу та допомогти реалізувати програму швидко та ефективно.

Встановлення довгострокових відносин з міжнародними партнерами

Ключові досягнення:

  • отримано міжнародну фінансову допомогу 2 млн дол. США на розробку електронної системи eHealth;
  • налагоджено процеси інформування міжнародних партнерів щодо діяльності ДП.

Проведена робота:

  • проведено пошук галузевоспеціалізованих партнерів та укладено контракти на розробку окремих модулів системи: «Контракти із закладами охорони здоров’я», «Медичні події» та «Реімбурсація» в рамках проектів SAFEmed, що реалізується MSH, та HealtLlink, що реалізується БО «100 ВІДСОТКІВ ЖИТТЯ» в партнерстві з МБО «Альянс громадського здоров’я»;
  • отримано міжнародну технічну допомогу у формі гранту від USAID з 1 жовтня строком на 2 роки у розмірі 2 млн дол. для розробки компонентів центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я та розбудови ДП «Електронне здоров’я» як адміністратора центральної бази даних;
  • налагоджено співпрацю з основним реципієнтом донорських коштів БО «100 ВІДСОТКІВ ЖИТТЯ», визначено та відпрацьовано порядок взаємодії в процесі формування завдань на розробку модулів центральної бази даних, підбору виконавців через тендерні процедури та конкурси, приймання робіт тощо;
  • налагоджено комунікацію з партнерами шляхом інформування про поточний стан робіт із розробки модулів центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я та впровадження реформи інструментами eHealth (щомісячні звіти), також проведено зустріч із партнерами у вересні 2018 р. з метою звітування про поточні напрацювання та плани на наступні 12 міс;
  • співпраця з міжнародними та національними партнерами в рамках таких проектів:

1. БО «100 ВІДСОТКІВ ЖИТТЯ». Проект «Зменшення тягаря туберкульозу та ВІЛ-інфекції через створення загального доступу до своєчасної та якісної діагностики та лікування туберкульозу і його резистентних форм, розширення доказової профілактики, діагностики та лікування ВІЛ-інфекцій і створення стійких та життє­здатних систем охорони здоров’я» за підтримки Глобального фонду.

2. Проект USAID Healthlink «Прискорення заходів з подолання ВІЛ-інфекції в Україні» за підтримки USAID.

3. Проект USAID «Безпечні, доступні та ефективні ліки для українців» (SAFEMed).

4. Проект «Підтримка розвитку інфраструктури електронної системи охорони здоров’я в Україні» за підтримки USAID.

5. Проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я».

6. Agriteam Canada Consulting. Проект «Експертна підтримка врядування та економічного розвитку».

7. Фонд «Східна Європа», Програма «Електронне врядування задля підзвітності влади та участі громади» (EGAP);

  • підписано Меморандум про співпрацю з Американською торговельною палатою з метою залучення компаній просування привабливості українського ринку. Зокрема, проведено вебінар у Посольстві США для представників американських комерційних компаній.

Інтеграція міжнародного досвіду та впровадження найкращих міжнародних технологій

Ключові досягнення:

  • залучено провідних міжнародних експертів для консультацій щодо розвитку системи;
  • побудовано механізми інтеграції провідного міжнародного досвіду;
  • Україна стала членом GDHP — Глобального цифрового партнерства у сфері охорони здоров’я;
  • ДП налагодило горизонтальні зв’язки з партнерами і бізнесом;
  • українська модель державно-приватного партнерства розвит­ку системи eHealth отримала міжнародне визнання (OPSI-OECD).

Проведена робота:

  • залучено провідних міжнародних експертів в галузі eHealth: Велика Британія, Франція, Естонія, Грузія, Індія, США;
  • вивчено та впроваджено міжнародний досвід: Молдова, Білорусь, Грузія, Вірменія, Франція, Данія, Португалія, Нідерланди, Іспанія, Німеччина, Азербайджан;
  • організовано тісну співпрацю з міжнародними експертами, залучено їх до консультацій та надання експертних висновків з питань побудови електронної системи, її безпеки та організаційної структури підприємства;
  • Україна стала членом GDHP — Глобального цифрового партнерства у сфері охорони здоров’я (The Global Digital Health Partnership). Це дає можливість отримувати експертизу країн, які мають провідний досвід впровадження eHealth, зокрема в таких модулях: «Cyber Security», «Interoperability», «Evidence and Evaluation», «Policy Environments», «Clinical and Consumer Engagement»;
  • визнання європейськими експертами з Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD; Organisation for Economic Co-operation and Development) українського кейсу державно-приватного партнерства у трансформації медичної системи — одним з найкращих в Європі.

Участь у міжнародних конференціях:

1. TB Care II India.

2. 3rd Workshop of the EU4Digital: eHealth Network.

3. Global Digital Health Partnership Summit in London.

4. Health and Care Innovation Expo 2018.

5. HUAWEI CONNECT 2018.

6. EU4DIGITAL: 3rd eHealth network workshop platform 2, «Harmonisation of digital markets».

Ключові напрями роботи ДП «Електронне здоров’я» у 2019 р.

  • Розробка ядра модуля електронної медичної картки, що дозволить реєструвати події (Medical Events), пов’язані з пацієнтом: виміри, аналізи, напрями, призначення, діагноз.
  • Розширення моделі даних, пов’язаних з медичними подіями: направлення до іншого лікаря, електронний рецепт, електрон­ні листки непрацездатності, взаємодія з лабораторіями.
  • В eHealth буде запущено функціонал реімбурсації в рамках програми «Доступні ліки».
  • Розробка компонентів для спрощення процедур, за якими працює НСЗУ:

обробки заявок на укладання контрактів від медичних закладів, аптек, амбулаторій;
формування періодичної звітності та додатків до контрактів для фінансових розрахунків;
роботи з реквізитами медичних закладів;
роботи з реєстром лікарських препаратів;
роботи з деклараціями, пацієнтами, лікарями;
роботи з лімітами.

  • Буде запущено вже розроблений функціонал для роботи з кадровим модулем HRIS, що надає можливість централізованого управління наявними людськими ресурсами з рівня медичного закладу до рівня МОЗ.
  • Для спрощення роботи на всіх ланках та з метою побудови повної моделі даних заплановано інтеграцію з декількома зовнішніми електронними реєстрами: Єдиним державним демографічним реєстром, Ліцензійним реєстром МОЗ, Державним реєстром лікарських засобів.
  • Агрегація статистичних звітів від медичних закладів для подальшої обробки та взаємодії з підрозділами державної статистики. Запровадження автоматичної обробки, формування статистичних звітів для державних органів.
  • Для забезпечення всіх учасників системи eHealth якісними даними та дотримання законодавства нормативно-правових актів щодо збереження даних заплановано виконання декількох проектів:

імплементація алгоритмів визначення та протидії fraud (шахрайству);
побудова системи моніторингу інфраструктури eHealth;
організація резервного дата-центру;
створення сховища даних для бізнес-аналізу та прогнозування.

  • Початок робіт зі створення компонентів для обслуговування електронної черги в медичних закладах.
  • Розробка (дедлайн запуску проекту — 1 березня) модуля «Портал повідомлень» («Message Gateway»), який на 70% зменшить витрати на обслуговування SMS-повідомлень для проведення верифікації пацієнтів при підписанні декларацій.

Сергій Вахненко