Трансплантація в Україні: у Парламенті зареєстровано ще один законопроект

16 січня 2019 о 14:24
435

15 січня 2019 р. у Верховній Раді України за № 9461-1 зареєстровано Проект Закону України “Про внесення змін до Закону України «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині» (альтернативний).

Підстава для розроблення законопроекту

У пояснювальній записці до документу йдеться, що з 1 січня 2019 р. введено в дію Закон України «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині» від 17 травня 2018 р. № 2427-VIII (далі — Закон № 2427), яким визначено нову систему правовідносин у сфері трансплантації та пов’язаної з нею діяльності. Одночасно з цим втратив чинність Закон України «Про трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів людині» від 16 липня 1999 р. № 1007-XIV.

Пунктом 4 Розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2427 Кабінету Міністрів України було доручено до введення в дію цього Закону забезпечити розробку та затвердження низки підзаконних актів, необхідних для його належної реалізації, а також забезпечити утворення та функціонування Єдиної державної інформаційної системи трансплантації (ЄДІСТ), з роботою якої безпосередньо пов’язано практичне виконання норм зазначеного Закону.

При цьому Міністерство охорони здоров’я України категорично наполягало на введенні в дію положень цього Закону саме з 1 січня 2019 р. і не погоджувалося з пропозицією народних депутатів України ввести його в дію з 1 січня 2010 р.

Однак, незважаючи на взяті на себе зобов’язання щодо створення ЄДІСТ та підготовку пакета відповідних нормативно-правових актів, Міністерством охорони здоров’я станом на 1 січня 2019 р. нічого не зроблено, у зв’язку з чим виник правовий вакуум, який практично унеможливлює застосування трансплантації як методу лікування в Україні для значної кількості наших важкохворих співвітчизників (близько 5 тис. осіб).

Більше того, з початком нового року через прогалини у законодавстві, які виникли з вини виконавчої влади, над лікарями, які щоденно рятують життя людей із застосуванням трансплантації, нависла загроза кримінальної відповідальності, що створює величезну соціальну напругу в професійному середовищі та підриває довіру до влади.

Ця проблема вже викликала суспільний резонанс та потребує якнайшвидшого розв’язання шляхом внесення до Закону № 2427 тимчасових норм для створення перехідного періоду до затвердження необхідних підзаконних актів та забезпечення функціонування ЄДІСТ.

Також потребує додаткового врегулювання питання щодо можливості донорства гемопоетичних стовбурових клітин непов­нолітніми особами з метою приведення у відповідність з міжнародними вимогами у сфері застосування трансплантації.

Законом № 2427 передбачено, що живим донором гемопоетичних стовбурових клітин може бути лише повнолітня дієздатна фізична особа. Водночас, згідно з положеннями статті 20 Конвенції про захист прав і гідності людини щодо застосування біології та медицини: Конвенція про права людини та біомедицину від 4 квітня 1997 р. (підписана Україною 22.03.2002 р.), у виняткових випадках та згідно із вимогами захисту, встановленими законом, видалення регенеративної тканини у особи, яка є недієздатною давати на це згоду, може бути дозволене за умови виконання таких вимог: i) відсутність сумісного донора, який є дієздатним давати відповідну згоду; ii) реципієнт є братом або сестрою донора; iii) трансплантація здійснюється для збереження життя реципієнта; iv) дозвіл, передбачений у пунктах 2 і 3 статті 6, було надано конкретно та у письмовій формі відповідно до закону та за погодженням із компетентним органом; v) відсутність заперечень з боку відповідного потенційного донора.

Цілі і завдання прийняття законопроекту

Метою законопроекту є подолання критичної ситуації, що наразі існує в сфері трансплантації та пов’язаної з нею діяльності в умовах правового вакууму, який виник через несвоєчасну розробку та затвердження органами виконавчої влади підзаконних нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Закону № 2427, та через відсутність ЄДІСТ, а також приведення національного законодавства у відповідність з міжнародними актами у сфері трансплантації.

Загальна характеристика й основні положення законопроекту

Законопроектом пропонується Розділ VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2427 доповнити новими пунктами, якими встановити, що:

1. До початку роботи ЄДІСТ, але не пізніше 1 січня 2020 р. положення цього Закону щодо використання вказаної системи для організації надання медичної допомоги із проведенням транс­плантації не застосовуються. Натомість організація транс­плантації здійснюється на основі інформації, що міститься на паперових носіях. Передбачається, що вказана інформація протягом трьох місяців з дня початку роботи ЄДІСТ має бути внесена до цієї системи в порядку, визначеному Міністерством охорони здоров’я України.

2. До початку роботи ЄДІСТ та протягом наступних трьох місяців з дня початку її роботи рішення про можливість або неможливість застосування трансплантації реципієнту анатомічного матеріалу від донора-трупа приймається консиліумом лікарів закладу охорони здоров’я, до листа (списку) очікування якого включено реципієнта, в порядку черговості згідно з таким листом (списком) очікування.

3. До затвердження професійних стандартів та кваліфікаційних характеристик трансплант-координаторів, але не пізніше 1 січня 2023 р., функції трансплант-координатора, передбачені Законом № 2427, буде виконувати уповноважена наказом керівника закладу охорони здоров’я особа чи особа, що виконує її обов’язки, з поширенням встановлених цим Законом обмежень.

Також пропонується статтю 14 Закону № 2427 доповнити положеннями, згідно з якими живим донором гемопоетичних стовбурових клітин може бути також неповнолітня особа віком до 18 років за умов, що:

  • повнолітній дієздатний сумісний донор відсутній;
  • реципієнт є повнорідним братом або повнорідною сестрою донора;
  • трансплантація здійснюється для збереження життя реципієнта;
  • надано у письмовому вигляді згоду батьками або іншими законними представниками для осіб віком до 14 років, а для особи, яка досягла віку 14 років, — її добровільну та усвідомлену згоду на донорство гемопоетичних стовбурових клітин.

Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття законопроекту

Прийняття цього законопроекту дозволить мінімізувати негативні наслідки, зумовлені прогалинами у законодавстві, що виникли через несвоєчасну розробку та затвердження органами виконавчої влади підзаконних нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Закону № 2427, та таким чином розблокувати можливість застосування в Україні такого виду медичної допомоги, як трансплантація.

Висновок Головного науково-експертного управління

За висновком Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з подальшим урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, як зробити трансплантацію можливою у 2019 р.

Читайте також: «Трансплантація в Україні: бути чи не бути? Медичні та юридичні аспекти».

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами rada.gov.ua