Реформа спеціалізованої та вузькоспеціалізованої медичної допомоги: думка регіонів

26 вересня 2017
1111
Резюме

20 вересня 2017 р. у Харкові в рамках Всеукраїнського туру «ЗміниТи: взаємодія заради змін» відбулася публічна консультація «Якою має бути реформа спеціалізованої та вузькоспеціалізованої медичної допомоги?», в якій взяли участь представники громадської організації «Центр UA», Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України та харківської медичної спільноти. Медичній громаді Харкова була надана чудова можливість почути відповіді на болючі питання щодо впровадження медичної реформи з вуст Олександра Ябчанки, головного експерта медичної групи «Реанімаційний пакет реформ», та Ігоря Слонецького, начальника Управління ліцензування та контролю якості надання медичної допомоги МОЗ України.

Всеукраїнський тур «ЗміниТи: взаємодія заради змін» організовано громадською організацією «Центр UA» спільно з експертами коаліції «Реанімаційний пакет реформ» та аналітичного центру CEDOS, представниками МОЗ України, Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів України з метою залучення найактивніших спільнот країни до вироблення нової державної політики. За словами організаторів, збір та врахування позицій виконавців реформ та тих, на кого ці реформи вплинуть, має стати стандартом роботи виконавчої влади для успішної розробки та впровадження якісних змін.

Вітаючи представників харківської медичної громади, Інна Борзило, лідер напрямку «Рівний доступ до політики» громадської організації «Центр UA», зазначила, що під час цієї діалогової події будуть обговорені питання та пропозиції щодо подальших стадій реформи в галузі охорони здоров’я. Вона нагадала, що під час першого етапу туру «ЗміниТи: взаємодія заради змін» команда «Центр UA» відвідала 63 міста України, понад 2,5 тис. представників медичних спільнот, управлінців, територіальних громад залучено до обговорення особливостей реформування охорони здоров’я, фінансування медичних закладів, надання медичної допомоги, освіти і роботи медиків. Ця діяльність була спрямована на те, аби МОЗ України могло якісніше підготувати свої пропозиції та підзаконні акти для провадження в більш сталий спосіб медичної реформи, яка є інноваційною і радикальною для нашої країни.

І. Борзило підкреслила, що громадська організація не є представником МОЗ України, але уповноважена ним презентувати концепцію змін і налагодити для Міністерства зворотний зв’язок під час діалогової події. Адже повний цикл вироблення публічної політики — це не круглі столи чи презентації, це збір позицій і пропозицій безпосередніх практиків, тих, хто стикається з цими аспектами реформ в своїй щоденній діяльності. Не все видно з Києва експертам, які пишуть і пропонують концепцію змін. Багато нюансів стають зрозумілими лише на практиці. Не на всі питання є готові відповіді, тому надані сьогодні пропозиції, ризики, зауваження обов’язково будуть враховані та відображені в аналітичному звіті, який буде надано безпосередньо в МОЗ України для подальшого опрацювання, внесення пропозицій і змін.

Говорячи про важливість реформування медичної допомоги в Україні, О. Ябчанка зазначив, що наразі гроші розподіляються рівномірно на всю систему охорони здоров’я, це призводить до того, що 640 тис. домогосподарств щороку потрапляють у фінансову катастрофу у разі хвороби члена родини. При тому, що держава обіцяє медичну допомогу безоплатно. Відповідно, зрозуміло, що потрібно щось змінювати.

МОЗ України пропонує змінити принципи фінансування і управління системи охорони здоров’я. Перш за все, держава відходить від пустих обіцянок і переходить до конкретики — так званого гарантованого пакета медичних послуг (держава закуповує в надавачів медичних послуг). Де саме закуповувати цю послугу — визначатиме сам пацієнт. Таким чином має запрацювати принцип «гроші йдуть за пацієнтом».

Для його реалізації, по-перше, потрібно дати можливість закладам самостійно господарювати, а не приймати будь-яке рішення після вказівки місцевої ради. По-друге, заклад має отримати право продавати ці послуги державі (для цього він має бути автономним, а також підприємством). Зокрема, Законом України від 06.04.2017 р. № 2002-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я» (очікується введення в дію в 5 листопада 2017 р.) передбачено впровадження заходів щодо реформування системи охорони здоров’я України задля створення мережі державних і комунальних медичних закладів із достатнім рівнем самостійності для ефективного та своєчасного медичного забезпечення населення. Відповідно до законопроекту щодо медичної реформи № 6372 «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» (ухвалений Верховною Радою України у першому читанні) має бути створений центральний орган виконавчої влади — Національна служба здоров’я (НСЗ) України, яка буде закуповувати в автономних закладів медичні послуги. Передбачається, що НСЗ України укладатиме контракт із надавачем медичних послуг і прямим авансовим платежем оплачуватиме послуги безпосередньо на рахунок лікарні. При цьому будуть діяти єдині тарифи на послуги по всій Україні. Лікарні залишаться у власності громади, вони не приватизуватимуться. Кожен громадянин матиме універсальний гарантований пакет медичних послуг, який центральний орган виконавчої влади — НСЗ України — буде закуповувати у надавачів медичних послуг.

О. Ябчанка зауважив, що розгортання реформи буде відбуватися поступово. Так, у 2018 р. почнеться реформування первинної ланки медичної допомоги та проведення приписної кампанії до сімейних лікарів, терапевтів та педіатрів, а також дії, спрямовані на те, аби зрозуміти, який гарантований пакет медичних послуг необхідний (збір даних про собівартість послуг на рівні спеціалізованого лікування, укладання декларацій, створення єдиного реєстру пацієнтів, розрахунок вартості медичних послуг). Впродовж 2019–2020 рр. відбуватиметься збір реальних даних про захворюваність та потреби населення, визначення ціни та пов­ний перехід на нову модель охорони здоров’я.

Процес реорганізації бюджетних закладів в комунальні некомерційні підприємства передбачає створення Комісії з реорганізації (далі — Комісія) рішенням місцевої ради. Комісія фіксує це рішення в єдиному реєстрі підприємств, після чого місцева рада затверджує статут, і Комісія займається інвентаризацією активів (передаються на основі даних бухгалтерського обліку). Все це триває до 3 міс. Далі Комісія ухвалює передавальний акт (затверджує місцева рада), реєструє припинення існування бюджетного закладу і створює комунальне підприємство. Місцева рада проводить конкурс на посаду директора, і потім вже директор (керівництво комунального підприємства) проводить безпосередньо процедуру переоформлення (ліцензування, переоформлення активів, реєстрація статуту неприбуткового підприємства в податковій інспекції тощо).

О. Ябчанка підкреслив, що для того, аби реформа розпочалася, необхідна безпосередня участь органів місцевого самоврядування, самих медиків та керівників медичних закладів.

1123424

Під час жвавої дискусії медичній спільноті Харківщини запропоновано обмінятися думками з приводу впровадження реформи спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги та відповісти на питання:

  • де ви чекаєте проблем при реорганізації?
  • чи стикалися з проблемами оформлення статуту неприбутковості, якщо вже проходили цей шлях?
  • якою має бути модель оплати додаткових послуг?
  • якщо б у вас були повністю «розв’язані руки», щоб ви робили з майном: продаж, здача в оренду, додаткові бізнеси, руйнування, переїзд?

22343500

Крім того, учасники зібрання змогли поспілкуватися з експертами та задати їм свої питання. Організатори заходу запевнили, що всі почуті пропозиції та зауваження обов’язково будуть передані в МОЗ України.

Марина Колесник,
фото автора