Відбулася нарада щодо роботи лабораторних центрів МОЗ України

2 листопада 2016 о 14:13
796

654781 листопада 2016 р. під головуванням заступника міністра охорони здоров’я Оксани Сивак відбулася робоча нарада керівників державних установ — лабораторних центрів Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України.

«Ми маємо всі разом розробити покроковий план дій щодо розвитку служби громадського здоров’я з конкретними темами, виконавцями і термінами реалізації. Лабораторний моніторинг — це лише один із, але надзвичайно важливий компонент системи громадського здоров’я. Сьогодні ми презентуємо дорожню карту запуску роботи Центру громадського здоров’я. У свою чергу, чекаємо від вас плідної дискусії, обговорення проблемних питань, порад», — сказала О. Сивак, відкриваючи нараду.

Питання, запропоновані до роботи:

  • Узагальнення інформації щодо матеріально-ресурсної бази державних установ — лабораторних центрів МОЗ України.
  • Презентація дорожньої карти розвитку нової Державної установи (ДУ) «Центр громадського здоров’я МОЗ України», яка з 1 листопада запускається в першому короткому форматі.
  • Нормативно-правові аспекти організації надання платних послуг у сфері охорони здоров’я.
  • Кадрові питання розвитку структури ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України».

Наталія Нізова, генеральний директор ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України», поінформувала присутніх про початок аудиту лабораторної служби в регіонах. Так, напередодні відбулася робоча поїздка заступника міністра охорони здоров’я України О. Сивак та групи експертів до Львова.

Під час візиту експертна група оглянула Львівський інститут епідеміології та гігієни МОЗ України, Львівський обласний лабораторний центр МОЗ України, зустрілася із трудовими колективами Інституту та Центру, а також із керівництвом Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького.

Під час візиту та зустрічей із трудовими колективами обговорювалися питання сучасного стану та перспектив розвитку Інституту та Центру. Зокрема, мова йшла про ефективність використання мікробіологічних лабораторій, обладнаних за допомогою уряду США, та можливість їх застосування іншими медичними закладами області.

«Наразі МОЗ України вивчає можливість приєднання Львівського інституту епідеміології та гігієни до Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького», — зазначила О. Сивак.

Учасникам наради було запропоновано регулярне проведення робочих зустрічей для вирішення нагальних питань, які виникають у процесі вибудовування служби громадського здоров’я.

Нагадаємо, 31 травня 2016 р. МОЗ України зареєструвало в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України».

Новоутворений Центр стане науково-практичною установою медичного профілю, що здійснюватиме функції щодо забезпечення збереження та укріплення здоров’я населення, проведення соціально-гігієнічного моніторингу захворювань, епідеміологічного нагляду та біологічної безпеки, здійснення групової та популяційної профілактики захворюваності, боротьби з епідеміями та стратегічного управління з питань громадського здоров’я.

Створення Центру громадського здоров’я — один із головних етапів впровадження комплексної реформи з удосконалення та оптимізації системи громадського здоров’я, що є частиною імплементації Україною Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії та їхніми державами — членами, з іншої сторони (глава 22).

Діяльність Центру громадського здоров’я має забезпечити реалізацію десяти основних оперативних функцій громадського здоров’я, серед яких: здійснення епідеміологічного нагляду та оцінка стану здоров’я і благополуччя населення, моніторинг та реагування на небезпеки для здоров’я, у тому числі при надзвичайних ситуаціях, забезпечення стратегічного керівництва в інтересах здоров’я і благополуччя в галузі охорони здоров’я.

Зазначена установа сформована на основі вивчення міжнародного досвіду, за зразком європейських та американських центрів контролю та запобігання захворюваності.

Основне завдання Центру громадського здоров’я — розвиток системи громадського здоров’я та формування стійкої системи епідеміологічного нагляду в Україні, а саме: запобігання і контролю над інфекційними хворобами (ВІЛ/СНІД, туберкульоз, грип, поліомієліт, гепатит тощо), підвищення готовності до ризику спалахів високопатогенних хвороб; запобігання та контролю за неінфекційними хворобами, пропагування здорового способу життя, визначення основних детермінант здоров’я та проблем у галузі охорони здоров’я; здійснення оцінки ризиків, лабораторних досліджень, прогнозування. Центр матиме ресурси для реагування у разі надзвичайних ситуацій, пов’язаних зі здоров’ям (наприклад епідемія) тощо.

Також на громадському обговоренні нині проект Концепції розвитку системи громадського здоров’я в Україні.

У Концепції зазначається, що наявна система охорони здоров’я, яка збереглася з радянського періоду, спрямована на утримання лікарень із надзвичайно фрагментованим управлінням, постійними оглядами та послугами, що зосереджені на лікуванні пацієнтів із нетяжкими гострими станами та фактичною відсутністю профілактики. Цим документом пропонується визначити «систему громадського здоров’я» як комплекс інструментів, процедур та заходів, що реалізуються державними та недержавними інституціями для зміцнення здоров’я населення, запобігання захворюванням, подовження активного і працездатного віку та заохочення до здорового способу життя шляхом об’єднаних зусиль усього суспільства. Також зазначається, що вона має доповнювати систему медичного обслуговування, стримувати витрати на нього та впливати на доступність медичної допомоги для найбільш уразливих верств населення.

Завдання Концепції полягає у:

  • створенні єдиної системи громадського здоров’я (зокрема консолідація аналітичних, дослідних, лабораторних установ профільного міністерства та створення єдиного Центру громадського здоров’я МОЗ України шляхом об’єднання існуючих установ і закладів Міністерства та Державної санітарно-епідеміологічної служби України та ін.);
  • вдосконаленні законодавчої бази (визначення на законодавчому рівні засад державної політики у сфері громадського здоров’я та прийняття нового закону щодо громадського здоров’я тощо);
  • розвитку можливостей МОЗ України та Центру громадського здоров’я (посилення інформаційно-аналітичної складової, у тому числі шляхом удосконалення та уніфікації підходів і практик до статистичної звітності та впровадження єдиних інформаційних систем і технологій тощо);
  • проведенні інформаційної та комунікаційної політики у сфері громадського здоров’я (організація загальнонаціональних інформаційно-просвітницьких кампаній щодо шляхів запобігання захворюванням та переваг здорового способу життя тощо);
  • удосконаленні фінансування та консолідації державних ресурсів для системи громадського здоров’я (передбачення цільових видатків на виконання загальнодержавних і регіональних програм профілактичного спрямування із залученням коштів Державного бюджету, місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством).

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://www.moz.gov.ua/